درباره‌ی فید و فیدخوانی

یادم نمی‌آید که کی با سایت یک پزشک آشنا شدم. زمان زیادی می‌گذرد. کار او را تحسین می‌کردم. علیرضا مجیدی منظورم است. این که فقط پزشک نیست را دوست دارم. به طور جدی در چند حوزه فعالیت کردن را دوست دارم و سعی می‌کنم که سبک زندگی‌ این افراد را بشناسم.

در سایدبار سایت، یک قسمت است به نام سایت‌هایی که به آن سر می‌زنم. وقتی همه‌ی آن‌ها را وارد کنم فکر کنم به ۴۰ تایی برسند. شاید کمی بیشتر یا کمتر. همین‌جا باید بگویم که یک پزشک یکی از این سایت‌ها می‌باشد.

خب. صبح است و من می‌خواهم این سایت‌ها را چک کنم. فرض کنید هر روز ۴۰ تب در مرورگر باز کرده و ۴۰ سایت مختلف را باز کنم. جدا از حجمی که مصرف می‌شود و وقتی که تلف می‌شود، شاید مطلب جدیدی نگذاشته باشند. شاید مطلب گذاشته شده، مورد علاقه‌ی من نباشد. شاید آن موقع نرسم آن‌ها را بخوانم و …

فید در این‌جا کمک می‌کند. با کمک فید، می‌توانید مطالب سایت‌های مورد‌علاقه‌تان را به صورت دسته‌بندی و مرتب مرور کنید. پست‌های جدید را می‌بینید و در صورت علاقه‌مندی آن‌ها را می‌خوانید. همه‌ی این‌ها به صورت منظم موجود است. حتی با همین توضیحات کم نیز، استفاده‌ی بهینه از وقت و انرژی، کاملا حس می‌شود.

راستش من از فید استفاده نمی‌کردم. خیلی هم با آن آشنایی نداشتم. چندی پیش، علیرضا مجیدی برایم کامنتی گذاشت که قسمتی از آن به شرح زیر است:

مدتی بود که متوجه شده بودم که در غوغای شبکه‌های اجتماعی از تلگرام گرفته تا اینستاگرام، وبلاگ‌ها در حال از دست موقعیت و جایگاه خود هستند و وبلاگ‌نویس‌ها آن شوق و انرژی قبلی را جهت نوشتن مستمر و توسعه کار خود را ندارند.

راه حلی که به نظر رسید این بود که خروجی فید تعداد زیادی از وبلاگ‌ها را که بخش قابل توجهی از انها مورد کم‌لطفی قرار گرفته بودند، گردآوری کنم و در یک مجموعه گردآوری کنم و به خوانندگانم معرفی کنم. تعداد این وبلاگ‌های فارسی ۳۰۰ عدد است و در آینده بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

او مطالب بسیار مناسبی در مورد فید در سایت یک پزشک نوشته است. یک درسنامه‌ی کامل. برای من که مفید واقع شد. این مطالب از این لینک قابل دسترسی است.

تصمیم گرفتم فید‌خوانی را انجام دهم. می‌خوام هر دو فیدخوان معروف، یعنی فیدلی و اینوریدر را امتحان کنم. در هر کدام، قسمتی از سایت‌هایی را که چک می‌کنم، وارد می‌کنم تا ببینم با کدام راحت‌تر هستم.

شاید فکر کنید که تلگرام هم این کار را انجام می‌دهد. علیرضا مجیدی این‌قدر کامل و خوب توضیح داده است که اصلا به توضیح دیگری نیاز نیست.

شاید بد نباشد که فید‌خوانی را امتحان کنیم.

۲ نظر

  1. اینوریدر را کاملا پیشنهاد می کنم حداقل نسخه ی اندرویدی آن که در عین سادگی و زیبایی کاملا مفید است!
    مدتی است که من هم از فید خوان استفاده می کنم و شاید همان مقدار کمی هم که از لپ تاپ استفاده می کردم دیگر استفاده نمی کنم!
    با فید خوانی به سرعت چک کردن تلگرام یا پست های اینستاگرام ولی با مزیت انتخاب کردن پست هایی که می خواهی ببینی، که نه در تلگرام این قابلیت وجود دارد و نه اینستاگرام، می توان از مطالب مفید وبسایت های پر بازدید تر را مطالعه کرد.

    • من هم خودم بعد دو روز کار اینوریدر را ترجیح میدم. با فارسی هم به نظرم سازگارتره. بعضی از سایت‌های فارسی را در فیدلی به خوبی نمی‌شد باز کرد.
      دقیقا همین است که خودت می‌گی. البته، همین‌طور که خودت می‌دونی، من برعکس تو، با لپ‌تاپ خیلی راحت‌تر و بیشتر کار می‌کنم تا گوشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *