برای کنکوری‌ها (۱): مراحل تحصیل پزشکی

چند روزی هست که از کنکور ۹۷ می‌گذرد. تا چندی دیگر رتبه‌ها اعلام می‌شود و موقع انتخاب است. در پایان این ماجرا، تعدادی از این ششصد و چهل و دو هزار و دویست و بیست و هشت نفر وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهند شد. برخی از این افراد، رشته‌ی پزشکی را انتخاب کرده‌اند.

آن سالی را که خودم مشغول انتخاب رشته بودم، خوب به یاد دارم. من می‌دانستم که چه می‌خواهم. دندان‌پزشکی و داروسازی حتی انتخاب نشدند. پزشکیِ حدود ۲۰ شهر را انتخاب کردم و انتخاب رشته‌ام به پایان رسید.

اما می‌دانم که هر سال، عده‌ی قابل توجهی بر سر این تصمیم گیر می‌کنند که چه رشته‌ای بخوانند.

به یک پزشک یا دانشجوی پزشکی می‌رسند که به آن‌ها می‌گوید: احمق نشوی بیایی به پزشکی. حتما برو دندان. نمی‌بینی که ما زندگی نداریم؟ نمی‌بینی که دائما مشغول به کار هستیم؟

روشن است که منظورم ایراد گرفتن به دندان‌پزشکی نیست و منظورم این نیست که این رشته آسان است. صرفا صحبت را انتقال می‌دهم.

با این صحبت‌ها، دوباره تردید‌هایش به سراغش می‌آیند. اراده‌اش کمی شل می‌شود. کمی می‌ترسد:

نکند نیمه‌های مسیر کم بیاورم؟

با خود خلوت می‌کند و حرف می‌زند. به رویاهایی که برای دوران دانشجویی‌اش دارد فکر می‌کند. به این که اگر پزشکی را انتخاب کند باید همه‌ی آن‌ها را کنار بگذارد؟

خلاصه بخواهم بگویم، تقریبا می‌توان گفت همه‌ی دغدغه‌ها‌یش را در این سوال جمع می‌کند: پزشکی را – همان که «همه» می‌گویند خیلی سخت است – انتخاب کنم یا نه؟

این نوشته، برای این افراد است که چنین سوالی دارند. چند نفر در این روزها، سوال‌هایی در این مورد از من پرسیده‌اند.

سعی می‌کنم صحبت‌هایی بنویسم که به آن‌ها کمک بکند که بتوانند مسیر خود را انتخاب کنند.

از مراحل تحصیل پزشکی شروع می‌کنم و به این که در اوایل ترم اول بهتر است چه کار کنم، ماجرا را ختم می‌کنم.

طبیعتا قسمتی از حرف‌هایم تکراری است و در نوشته‌های قبلی یافت می‌شود. در هر صورت، امیدوارم کمک‌کننده باشد.

مراحل تحصیل پزشکی چگونه است؟

۱. علوم پایه

تو امروز وارد دانشکده شدی. یا ورودی مهر هستی یا بهمن ماه.

فرق چندانی ندارد. درگیر آن‌ها نشو. شاید بهمن بهتر هم باشد. چند ماه وقت داری که به یک سری کارهای دیگر برسی.

از امروز که وارد می‌شوی دانشجوی علومِ پایه (Basic Sciences) هستی. به طور معمول دروس علوم پایه، ۵ ترم طول می‌کشد. البته با برنامه‌ی جدید وزارت‌خانه قرار هست که به ۴ ترم تقلیل یابد. درس اصلی‌ای حذف نمی‌شود. فقط کمی جابه‌جایی صورت می‌گیرد و کمی از این ور و آن ور می‌زنند تا بشود آن را در ۴ ترم ارائه داد.

این چهار یا پنج ترم، به این می‌گذرد که تو یک سری مبانی را یاد می‌گیری. ساده بگویم،‌ تو یاد می‌گیری که بدن در حالت طبیعی چگونه کار می‌کند و باکتری و ویروس و قارچ و انگل چی هستند.

تو باید یاد بگیری که حالت طبیعی این سیستم چگونه است تا بتوانی حالت غیرطبیعی آن را درک بکنی.

آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، متابولیسم، بافت و جنین و باکتری و … که احتمالا قبل از ورود به پزشکی نیز نام آن‌ها را شنیده‌ای، در این چند ترم تدریس می‌شوند.

در آناتومی به تو شکل ظاهری بدن را توضیح می‌دهند. این که مچ از چند استخوان تشکیل شده و هر استخوان آن چگونه خون‌رسانی می‌شود.

این که مسیر هر عصب در بدن چگونه است، ناحیه‌های مختلف مغز چه هستند، عضلات چشم چند تا هستند و هر کدام چه کار می‌کنند، دستگاه گوارش از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و مواردی از این قبیل،‌ موضوعات آناتومی هستند.

آناتومی سطح بدن را یاد می‌گیری. قرار است از آن برای معاینه‌ها استفاده کنی.

بافت‌شناسی، آناتومی میکروسکوپی است. به زبان ساده، اگر قسمتی از بدن را بگذاریم زیر میکروسکوپ و آن‌چه را که می‌بینیم توصیف کنیم، همان بافت‌شناسی است.

حالا که تو دانستی پانکراس قسمتی از دستگاه گوارش است،‌ بهتر است که بدانی از چه سلول‌هایی تشکیل ساخته شده است. شکل این سلول‌ها چگونه است و چطور در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این مباحث در بافت‌شناسی بحث می‌شوند.

در جنین‌شناسی می‌خوانی که هر قسمت دستگاه گوارش، تنفس،‌ قلب و عروق، عصبی و … چگونه در طول رشد جنین انسان، شکل گرفته است. از لحظه‌ای که اسپرم و تخمک مخلوط شده، تا زمانی که بچه به دنیا می‌آید، چه اتفاقاتی برای او می‌افتد؟

یادم است اولین باری که جنین‌شناسی را خواندم، فقط به این فکر می‌کردم که خیلی عجیب است که با وجود این همه بیماری در دوران جنینی، جان سالم به در بردم.

خودت هم متوجه شدی که تا الان درباره‌ی عمکرد آن ها صحبت نکردیم.

عملکرد، موضوعِ فیزیولوژی است. معده‌ی من و تو چگونه اسید تولید می‌کند، چگونه آنزیم می‌سازد و آنزیم چه کار می‌کند، چگونه منقبض می‌شود و با غذا چه کار می‌کند، در فیزیولوژی بحث می‌شود.

یکی از دروس مورد علاقه‌ام فیزیولوژی است. درس شیرینی است و درک فوق‌العاده‌ای از بدن به تو می‌دهد.

بیوشیمی و متابولیسم هم هستند. آمار افتاده‌های متابولیسم به نسبت بالاست. کمی نچسب‌وار درس داده می‌شود و دانشجوهای کمی به آن علاقه‌مند می‌شوند؛ وگرنه درس فوق‌العاده مهمی است. فیزیولوژی و بیوشیمی مکمل همدیگر هستند. در کنار هم معنای کامل‌تری پیدا می‌کنند و تو از فهمیدن این موضوع، لذت بیشتری می‌بری.

چند درس ماند. از اسم‌شان روشن است که اوضاع از چه قرار می‌باشد. در باکتری،‌ باکتری‌های بیماری‌زا را یاد می‌گیری و در ویروس‌شناسی، ویروس‌ها را. در ایمونولوژی نیز روش کار سیستم ایمنی بدن را به تفصیل خواهی آموخت.

یک درس مهم دیگر می‌ماند. پاتولوژی. در پاتولوژی یاد می‌گیری که در هنگام برخورد با عوامل بیماری‌زا، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد. به زبان دیگر، فرایندِ ایجاد بیماری چگونه است. این که سرطان چگونه ایجاد می‌شود،‌ از موضوعات پاتولوژی‌ست. این‌که در هنگام یک عفونت بدن چگونه پاسخ می‌دهد نیز همین‌طور.

هدف دروس علوم پایه، یاد دادنِ بیماری‌ها به تو نیست. هدف این است که – تا حد نیاز –  بفهمی در این سیستم پیچیده، چه قوانینی حاکم است.

فرض کن تو می‌خواهی از هر بیماری یک خلاصه تهیه بکنی که بتوانی آن را خوب یاد بگیری. آن کاغذی که خلاصه را روی آن می‌نویسی، از جنس علوم پایه است. اگر علوم پایه را خوب بلد باشی، می‌توانی به راحتی بیماری‌ها را درک بکنی.

بگذار این نکته را هم بگویم که دوران علوم پایه، منظم‌ترین دوران دانشجویی‌ات خواهد بود. برنامه‌ها نظم دارد. تو سر ساعت به دانشگاه می‌آیی. برنامه‌ی کلاس‌های‌ات معلوم است و می‌دانی امروز چه کارهایی قرار است انجام بدهی.

راستی از همین ابتدا یک سری کلاس‌های عملی هم داری. بافت‌شناسی و جسد و بیوشیمی و باکتری و انگل و پاتولوژی و ایمونولوژی، کلاس‌های عملی هم دارند.

شاید تصوری که از پزشکی داشته باشی، به این کلاس‌های عملی نزدیک‌تر باشد. پروتئین و قند را اندازه می‌گیری.

بر روی جسد – هر چند از آن به علت استفاده‌های مکرر اعضای سالمی باقی ‌نمانده – آناتومی تمرین می‌کنی. قورباغه تشریح می‌کنی.

آنتی‌ژن و آنتی‌بادی را می‌سنجی و باکتری کشت می‌دهی و نقاشی انگل‌ها را با نگاه کردن به درون میکروسکوپ، می‌کشی.

به عنوان آخرین صحبت برای این چند ترمِ ابتدای دانشگاه، یادت باشد که این دوران فرصت خوبی است که فعالیت‌های خارج درسی را شروع کنی.

کمتر کسانی هستند که اگر در علوم پایه، کاری غیردرسی انجام ندهند،‌ بعدها به سراغ آن بروند. این که چگونه از این چند ترم بهترین استفاده را بکنی، بحثی جداست که بعد از ورودت به دانشگاه با هم در موردش صحبت می‌کنیم.

اگر هم دوست داری که همین الان می‌توانی در موردش بخوانی: دوران علوم پایه – آن ترم‌های نخستین.

بعد از پایان دوران علوم پایه، آزمون جامع علوم پایه را در پیش داری. یک آزمون از تمام دروسی که در این چند ترم گذرانده‌ای. آزمون سختی نیست. تعداد افرادی که در آن رد می‌شوند بسیار کم است و با کمی وقت گذاشتن می‌توانی در آن نتیجه‌ی خوبی کسب بکنی.

پس از این چند ترم، دوران فیزیوپاتولوژی شروع می‌شود.

۲. فیزیوپاتولوژی

حالا قرار است بیماری‌ها را بیاموزی.

احتمالا این حس را خواهی داشت که چرا این بیماری‌ها تمام نمی‌شوند. چرا هر چقدر هم که می‌خوانم باز هم بیماری وجود دارد.

شاید در برابر عظمتِ تعددِ اختلالاتِ این سیستم پیچیده، احساس حقارت بکنی. شاید هم حوصله‌ات سر برود. ممکن است در وسط‌هایش خسته شوی. نا‌امید شوی. بی‌انگیزه شوی. دچار استهلاک شوی.

شاید هم چشم‌انتظار شروع دوران بالینی باشی.

به هر حال، بیماری‌های هر سیستم بدن انسان را می‌خوانی و داروهای مرتبط با آن سیستم را می‌آموزی. بلاک کلیه، بلاک گوارش، بلاک قلب، بلاک اعصاب، بلاک روماتولوژی، بلاک غدد، بلاک عفونی و …

دورانی است فرسایشی. چیزی به اسم امتحان ترم و میان‌ترم وجود ندارد. شما چند روز پشت سر هم، کلاس می‌روی؛ سپس چند روز تعطیل هستی و بعد امتحان؛ دوباره تکرار.

قرار است برای یک سال، وضع به همین شکل باشد.

اما همیشه یادت باشد که این دوران، پایه‌های پزشک‌وار فکر کردن تو را شکل می‌دهند. اگر بدانی که چگونه از آن استفاده بکنی، دیگر صرفا فرسایشی نیست.

فهمیدن اختلالات این سیستم پیچیده، لذت‌بخش خواهد بود. می‌فهمی که هنوز هم چقدر علامت سوال وجود دارد. هر کدام از این علامت سوال‌ها، می‌تواند مسیری برای یک ذهن کنجکاو باشد که به دنبال ارضای کنجکاوی خویش برود.

تعداد زیادی از دانشجوها، دیگر از نیمه‌های این مسیر، فقط منتظر هستند که تمام بشود و دوران بالینی شروع شود. به عنوان یک دوره‌ی گذار به آن نگاه می‌کنند. اما این از بزرگترین اشتباه‌هاست که این دوران را زجرآور خواهد کرد.

اگر دوست داشتی، می‌توانی بیشتر در موردش در این‌جا بخوانی: دوران فیزیوپاتولوژی، روزهای آشنایی با پاره‌ای از رنج‌های انسانی است.

۳. دوران بالینی

به دوران بیمارستان می‌رسیم. دورانی که اکثر دانشجوها سه سال و نیم گفته‌شده را چشم‌انتظارش هستند.

دوران بالینی خود از دوره‌های کوتاه‌تری تشکیل شده است.

یک سال اول استیودنتی، سال دوم اکسترنی، و زمان باقی‌مانده دوران اینترنی است. البته در خیلی از دانشگاه‌ها به استیودنت و اکسترن، استاژر گفته می‌شود.

این دوران خیلی به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنی بستگی دارد. این که سیستم آموزشی آن دانشگاه چگونه است. من نحوه‌ی آموزش در شیراز را می‌توانم شرح دهم:

در دوران استیودنتی، کشیک‌ها تا ۱۰ شب هستند که اگر بخش خلوت باشد و کاری نباشد، معمولا به تو اجازه‌ی زودتر رفتن می‌دهند. البته معتقدم که خودت ضرر می‌کنی هر چقدر که زودتر بروی.

دوران استیودنتی شیراز از پنج بخش تشکیل شده است: داخلی، جراحی، اطفال و زنان. یک ماه نیز به دو درس استدلال بالینی و اخلاق پزشکی اختصاص دارد که استدلال بالینی برای گروه داخلی است.

پایان هر بخش امتحان وجود دارد و تو از هر بخش، هم نمره‌ی تئوری و هم نمره‌ی عملی خواهی داشت.

راستی، تعطیلات هم از این زمان تغییر می‌‌کند. در علوم پایه، تابستان تعطیل هستی. در فیزیوپات،‌ تعطیلی تابستان به چند هفته تقلیل می‌یابد و در دوران بالینی، یک هفته دی ماه و یک هفته تیر ماه و یک هفته در دوران عید نوروز تعطیل هستی.

در دوران اکسترنی، همه‌ی بخش‌ها یک ماهه است. کشیک‌های شب شروع می‌شود و تو صاحب مهر می‌شوی و می‌توانی Order‌ بگذاری. تعداد کشیک‌ها بر اساس سیستم دانشگاه این است که در ماه‌های ۳۱ روزه، ۱۱ کشیک و در ماه‌های ۳۰ روزه، ۱۰ کشیک خواهی داشت. چه در دوران اکسترنی و چه در دوران استیودنتی.

البته به خاطر تعداد زیاد دانشجو، معمولا تعداد کشیک‌ها کمتر می‌شود.

به نظر من، بیشتر از این که کدام بخش باشی، بستگی به این دارد که با کدام اتندینگ باشی. در بیخودترین و بی‌آموزش‌ترین بخش‌ها برای دانشجوی عمومی، بودن با یک اتندینگ خوب،‌ بهتر از این است که یک بخش عالی مانند داخلی عمومی ولی با یک اتندینگ بیخود و بی‌سواد باشی.

راستی، یک پایان‌نامه هم در انتظار است که قبل از شروع اینترنی، باید ثبت بشود – از آن قانون‌هایی است که چندان سخت‌گیری بابتش وجود ندارد. در ضمن، از زمان اکسترنی که کشیک شب شروع می‌شود، یک حقوق بخور و نمیری هم داری.

در پایان اکسترنی، آزمون جامع پیش‌کارورزی در انتظار است و پس از آن دوران اینترنی شروع می‌شود.

اینترنی کمی بیشتر از اکسترنی طول می‌کشد و در پایان آن تو فارغ‌التحصیل دوران عمومی هستی. در دوران اینترنی، یک آزمون عملی به نام صلاحیت بالینی نیز خواهی داشت.

از این لحظه عنوان پزشک را یدک می‌کشی؛ ولی این که واقعا پزشک باشی یا نه، انتخاب توست.

۴. رزیدنتی و فلوشیپ

در کل دوران پزشکی عمومی‌ات، این اصطلاح را احتمالا زیاد می‌شنوی: «استریت هستی؟»

البته معنایش با Straight‌ بودن در ادبیات روزمره‌ی انگلیسی، زمین تا آسمان، تفاوت دارد. اینجا منظور از استریت بودن این است که آیا بدون رفتن طرح دوران عمومی حق داری در امتحان تخصص شرکت بکنی یا خیر؟

درصد خیلی کمی کلا از طرح معاف هستند. مثل کسانی که یک تا سه کشوری در آزمون پیش‌کارورزی می‌شوند. افراد دیگری هستند که حق دارند یک بار در آزمون رزیدنتی شرکت بکنند و اگر قبول شدند، طرح دوران عمومی خود را نروند.

وقتی دانشجوی دوران تخصص شدی،‌ به تو رزیدنت یا دستیار تخصصی می‌گویند.

رزیدنت سال یک معمولا در اورژانس آن رشته به سر می‌برد. به او جونیور می‌گویند. سال دو مدیور نام دارد و به بعد، سینیور.

در پایان هر سال، یک آزمون ارتقا وجود دارد و در سال آخر، آزمون دانش‌نامه و آزمون بورد تخصصی.

پس از رزیدنتی دوران فلوشیپی فرا می‌رسد که دوره‌های فوق‌تخصصی هست.

مثلا فردی ممکن است رزیدنت طب داخلی باشد و متخصص داخلی بشود. پس از آن به سراغ تحصیل در فوق تخصص غدد و متابولیسم برود. در این دوران به او فِلو یا دستیار فوق تخصصی می‌گویند.

پس از این دوران نیز آزمون دانشنامه و بورد فوق تخصصی در انتظارشان است.

۵. اتندینگ

اتندینگ همان پزشک اصلی است.

همان که در بیمارستان مسئول بیمار است و راند آموزشی و درمانی برگزار می‌کند و به او استاد می‌گوییم – متأسفانه به همه‌ی آن‌ها می‌گوییم استاد و این واژه را با این کارمان رقیق می‌کنیم.

۳۰۱ نظر

  1. سلام.
    واقعا ممنونم بابت اینکه انقدر زیبا روایت کردین. وقتی به آخر پست رسیدم، انقدر توی بحر نوشته فرو رفته بودم که دلم برای دوران علوم پایه و بقیه‌شون – که هرگز نگذروندم – تنگ شد!
    من امسال پشت کنکور هستم و خیلی برای این رشته تلاش کردم. واقعا دوست دارم بتونم دانشگاه اصفهان قبول بشم و تبدیل بشم به یه پزشک کار بلد و حرفه‌ای. ایشالا خبر قبولیم رو همینجا بدم 🙂
    موفق باشین و قلمتون مانا…

  2. سلام می خواستم بدونم اگه کسی بخواد خارج از کشور درس پزشکی رو بخونه لازمه در این جا دوباره کنکور و دانشگاه بده و در خارج چند سال طول میکشه که مدرک پزشکی بگیره کسی
    و به نظر تون جراحی عمومی رشته خوبی است

  3. سلام دکتر اینکه میگن دانشجوهای پزشکی اینقدر سرشون شلوغه که فرصت نمیکنن ب ازدواج و بچه دار شدن فکر کنن درسته؟
    دکتر من پزشکی رو دوست دارم ولی اگه واقعا اینطوری باشه و من در کنارش نتونم ی شغل پاره وقت با یه درامد نداشته باشم مجبور میشم قیدشو بزنم و برم فرهنگیان
    چون واقعا کسی نیست که حتی پول کتاب یا کرایه ماشین منو تا دانشگاه بده و مادرمم دیگه توانایی کارکردن رو نداره و امیدش فقط به منه و منم نمیتونم فقط رو درس متمرکز باشم و درامدی نداشته باشم

    • هیوا میتونم بگم دقیقا این دغدغه ی منم هست . کاش دکتر جواب بدن این سوال رو … راستش من چند ساله که پشت کنکورم برای قبولی پزشکی و با اینکه این روزا تقریبا کامل مطمئنم از چیزی که میخوام این فکر از اون قسمتایی از زندگیم که یه ترسی رو بهم تزریق میکنن میشه…

    • همون حرف همیشگی‌ام. اولویت مهمه. سلسله مراتب ارزش‌ها مهمه. برای یکی بچه داشتن و ازدواج اولویته. ازدواج می‌کنه. و خب قطعا منابع کمتری داره بذاره روی پزشکی. برای یکی هم اونقدری اهمیت نداره. شغل پاره وقت هم میشه داشت.

  4. سلام دکتر وقت بخیر!
    جایی درین نوشته گفتین به ضرر خودمان هست ک بیمارستان را زودتر ترک بکنیم.
    یکجا هم نوشته بودید اگر باز می گشتید، باز در بیمارستانها به صورت اضافه تر می ماندید.
    خواستم بپرسم در این ساعات بیشتر ماندن در بیمارستان، چه کاری انجام می تونیم بدیم؟
    چه پیشنهادی دارین یا خودتون چه کارهایی انجام می دادین؟
    ممنون

  5. سلام، آقای قربانی سوالی ذهنم رو درگیر کرده امیدواردم پاسخ بدهید.
    آیا میتوان در صورت انتخاب واحد فشرده برای مثال ۲۴ واحد در هر ترم پزشکی را طی زمان کوتاهی تمام کرد؟آیا امکان پذیر هست؟بله یا خیر؟

  6. سلام آقای دکتر
    بنظرتون دانشگاه مشهد یا تهران یا شیراز
    کیفیتشون اونقد متفاوت هست که مثلا من که از مشهدم اگه تهران قبول بشم برم اونجا و مشهدو انتخاب نکنم
    آخه از یکی شنیدم دوره عمومی توی این دانشگاها فرق نمیکنه واز تخصصه که مهمه

    • سهیل جان. سوال تو یه فاکتور دیگه به غیر از دانشگاه داره که به نظرم اون جواب رو مشخص می‌کنه. این‌که دلت میخواد دوران دانشجویی پیش خونواده بمونی یا نه؟

      • ممنون از پاسخگو بودنتون 🙂

        خب قاعدتا زندگی با خانواده برام راحت تره اما اگه بدونم تاثیرش به حدی هست که روی کیفیت شغلی و آینده من تاثیر زیاد داره حتما سختیاشو تحمل میکنم
        و خیلی هم تحقیق کردم اما جواب های متناقض خیلیییی زیاد بودن و بالاخره به نتیجه ی قطعی ای نرسیدم
        در آخر با این توصیفات به نظر شما آیا دانشگاه تهران ارزششو داره ؟

  7. سلام یه سوال داشتم شما که پزشکی میخونید به نظرشماپزشکی نیاز به هوش بالا داره؟

  8. سلام. خدا تو رو موفق کنه. بالاخره یه توضیح خوب. داشتم به این فکر میکردم که پزشکی نرم، نجاتم دادی. ۴ سال اول خیلی لذت بخش به نظر میاد. از اون به بعد یکم سخت میشه که اونم تحمل میکنیم.

  9. سلام اگر کسی پزشکی دوست داشته باشه ولی فقط بخواد ۷ سال بخونه پزشک عمومی خوبی بشه و بعدش برای خودش مطب بزنه از لحاظ مالی هم مشکلی نداشته باشه
    راه درستیه؟؟؟

  10. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر اقای دکتر قربانی
    ببخشید وقت ارزشمندتون را میگیرم
    در چه سنی میتوان جراح مغز و اعصاب شد ؟؟
    من از چند نفر پرسیدم یکی گفت در چهل سالگی و دیگری در بیست و هشت سالگی
    خواستی از شما بپرسم که در چه سنی میتوان یک جراح مغز و اعصاب شد ؟؟
    ممنون

    • از زمانی که وارد دانشکده میشه، حداقل زمانی که طی میشه حدود ۱۲ تا ۱۴ سال هست (۷ تا ۸ سال زمان پزشکی عمومی + ۵ تا ۶ سال دوره‌ی تخصص). این حداقل است. حالا این وسط اگه بره طرح و سربازی و … این زمان اضافه میشه.

  11. میشه لطفا بگید که ورودی مهر و بهمن پزشکی یه زمان آزمون تخصص میدن یا بهمن یه سال دیرتر آزمون میده؟

  12. سلام یه سوال داشتم ممنون میشم هرچه زودتر جواب بدین آیا ورودی مهر و بهمن برای آزمون تخصص همزمان آزمون میدن یا هرکدوم جداگانه آزمون میدن؟

  13. سلام خسته نباشید .سوالم اینکه که برای پزشکی دانشگاه تهران حداقل رتبه چقدر هست؟
    یعنی رتبه لازم برای قبولی تو این رشتخ و دانشگاه چقدر است
    شنیدم میگن زیر ۱۵۰ ولی یبارم شنیدم فرق میکنه هرسال. یکسال زیر ۲۵۰ بوده
    ولی درکل اون رتبه لازم چه مقدار هستش؟

    • سلام، شما فرض کن باید برا دانشگاه تهران رتبه یک بیاری!
      پس جوری درس بخون که رتبه یک بشی. هدفت باید بزرگ باشه.

  14. سلام ببخشید میشه بگین ک در طول تحصیل مخصوصاً از سال سوم ،چهارم ب بعد وقت اضافه در طول روز داریم یا همش مشغول ب درس خوندن و بیمارستان هست ممنون.

  15. سلام وقت بخیر خسته نباشین
    ببخشید دانشکده پزشکی پردیس خودگردان با روزانه جداست‌؟ مثلا دانشگاه هایی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی دانشکده مجزا دارن واسه پردیس؟ کلاس ها مشترک هستن؟ یا دانشکده ی جدا داره خودگردان؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین ?

  16. سلام خسته نباشین.
    ببخشید من یه سوال داشتم، اینکه رزیدنت ها اصلا دانشگاه میرن؟ و یکی ام اینکه اگه میرن، دانشکده جدایی دارن؟

  17. سلام آقای قربانی.
    ببخشید من رشته پزشکی را شدیدا وبی نهایت دوست دارم.
    یک سوال دارم؟
    من امسال کلاس نهمی هستم و معدلم هم هر سه سال ۱۹ بوده.
    آیا رشته پزشکی قبول میشم.
    ممنون.

    • سلام عزیزم
      تا وقتی که بخواهی از دیگران بپرسی که من میتونم یا نمیتونم به هیچ جوابی نمیرسی نه من و نه هیچ آدم دیگری نمیتونه این جواب رو به تو بده ، جز خودت… اگر تو خودت دیدی که میتونی پزشک بشی پس بخاطرش تلاش کن
      معدل نمیتونه به تو ثابت کنه که در آینده چه راهی رو پیش ببری، باید به تسلط برسی نه لزوما تو درس بلکه تو خودت باید اینو ببینی اون وقته که جواب سؤالت رو پیدا میکنی

  18. درود دکترجان ،ایام به کام..سال ۱۴۰۰کنکور دارم و دو سه روزی بود که درس نمیخوندم تا اینکه با وبلاگ شما آشنا شدم ..انگیزمو بخاطر این شرایط انلاین از دست داده بودم یه جورایی خسته بودم از همه چیز ..با اینکه پایه قوی دارم ولی بازم احساس میکنم وقت برای درس خوندن نیست خوشبختانه سه روزه با شما اشنا شدم ۸۰ درصد متن هایی که نوشتید به همراه تمام کامنت ها خوندم.به من خیلی خیلی روحیه داد و باعث شد در روز حتما به وبلاگون سر بزنم و بخشی از وقتموصرف خوندن قلم زیبای شما کنم….من خودم ساکن شیرازم و از صمیم قلبم خوشحالم که شما هم در این شهر سکونت دارید..قطعا این شهرهم بخاطر وجود شما به خودش میبالد..
    آنقدر شیفته نوشته ها و سبک افکار و وجدان کاریت شدم که دیدن شما و استفاده بردن از تجربه هایت جایگاه نخست وزیری را در لیست آروزهای من بدست اورد(اولین اش پزشکیست زیرا دومی در گرو اولیست?).

    قرار نبود دیدگاهی داشته باشم اما آنقدر مطالب خوب بود که دلم نیامد بی تفاوت بگذرم.
    برایتان آرزوی سرافرازی و سلامتی دارم .
    همچنین شما لایق این شعر سهراب سپهری هستید که میگوید:

    بزرگ بود و از اهالی امروز بود و با تمام افقهای باز نسبت داشت و لحن آب و زمین را چه خوب میفهمید..
    صداش به شکل حزن پریشان واقعیت بود و پلک هاش مسیر نبض عناصر را به ما نشان داد..
    و دست هاش هوای صاف سخاوت را ورق زد و مهربانی را به سمت ما کوچاند..

    راستی به شما پیشنهاد میکنم یک شب خودتان را به کنار پنجره ای دعوت کنید که در آن ماه کاملا رویان است و آهنگ من کجا باران کجا همایون شجریان را گوش بدهید

  19. سلام ببخشید
    من ازبچگی عاشق تکواندو وپزشکی بودم ودلم میخواست هر دوش باهم ادامه بدم بخاطراینکه منطقه محروم هستم متاسفانه تکواندو اینجا زیاد جای پیشرفت نداره به امید اینکه بتونم ورزشم ادامه بدم و همینطور پزشک شم باتمام تلاشم درس میخوندم تا جای خوبی قبول شم که هم بتونم به درسم برسم وهم درکنارش ورزشم رو ادامه بدم ولی وقتی نظرت دانشجویان پزشکی رو دیدم که همش از ساعت مطالعه مینوشتن واینکه به جزدرس خوندن کار دیگه نمیکنن ترسیدم که نکنه نتونم به ورزشم برسم بخاطر همین کلا از درس خوندن ناامیدشدم من عاشق پزشکیم ولی به همون اندازم عاشق تکواندو هستم فقط میخواستم بدونم واقعا اینطوری که اگه پزشکی قبول شدی دیگه نمیتونی درکنارش ورزش حرفه ای کنی یا کلاس مورد علاقت رو شرکت کنین یعنی واقعا اینجوری که جزدرس خوندن کاردیگه ای نمیتونی انجام بدی؟
    توروخدا اگه میشه جوابم بدین واقعاسردرگمم

    • اصلا اینطور نیست نگران نباش و از رویات دست نکش . یه دانشجوی پزشکی که هیچ یه پزشک متخصص هم میتونه پی علاقش بره مثلا دکتر مسعود صابری ایشون متخصص و جراح مغز و اعصاب هستند و همزمان با موسیقی هم مشغول هستند (حالا کاری به حواشی ای که پیرامون ایشون بود ندارم) به هر جهت نترس دوست من ! اگر پزشکی علاقه ی قبلیت هست برو دنبالش حتما برو! و اطمینان داشته باش که میتونی هر دو علاقه ات رو موازی هم جلو ببری از طرفی هم خب میشه گفت زمان شما با ورود به پزشکی محدود میشه چون بار کاریه زیادی روبرو روبرو میشین و در واقع یه دنیا مسءولیت (کیبوردم حمزه رو درست تایپ نمیکنه)روی دوش شما گذاشته میشه باری به سنگینی جون ادما…. اما بهت اطمینان میدم وقت کافی برای رشته ی ورزشی مورد علاقت خواهی داشت .

    • سلام . میتونی نوبل های پزشکی دوره های قبل رو نگاکنی و میبینی که نوبل پزشکی بردن که هیچ.شاعرنویسنده یا نقاش های ماهری هم بوده اند.

  20. سلام خسته نباشید خدا قوت امیرجان
    اگه میشه منو یه راهنمایی کن لطفا، کلاسای ترم یک من از نیمسال دومه، بنظر شما من تا اونموقع چه مباحثی رو از روی چه کتابی بخونم؟ اصلا نیازی هست از الان چیزی بخونم؟ ممنونم

    • ملیکا. یه نوشته‌ای امروز گذاشتم. در ادامه‌ی این، می‌خوام یه چیزی بنویسم به اسم «ای کاش وقتی علوم پایه بودم می‌دانستم». حرف‌هام تکراری هست و گفتم قبلا. ولی خب شاید یه جمع‌بندی باشه.

      • سلام دکتر وقت بخیر

        میخواستم نظرتون رو درمورد پزشکی دانشگاه آزاد کرمان بدونم. اینکه پزشک خوبی میشه شد در دانشگاه آزاد؟؟؟

  21. سلام آقای دکتر من ۱۶سالمه وکلاس دهم هستم ازصبح ساعت هفت تا نه شب فقط می خونم تاالان که تست کنکو مرتبط با دهم زدم همه درست بوده ولی هرچی بیشتر می خونم بیشتر استرس می گیرم . عاشق پزشکی هستم و دوست دارم پزشکی مشهد قبول بشم . میشه بگید چکار کنم که سال اول قبول بشم
    ممنون

  22. سلام اقای دکتر من پزشکی تعهدی قبول شدم محل خدمت بیمارستان هست…
    از طرفی پرش ناگهانی دست وپاکه فک کنم خفیف باشه دارم بازه زمانی منظمی ندارن . وچن وختی هس ازسون خبری نیست .دکترهم نرفتم.ولی با توجه ب اطلاعاتی که از نت فهمیدم ممکنه ازفشار عصبی واسترس باشه میترسم دوباره این حالات طی کار دربیمارستان برگرده وباعث اسیب بیمار بشه …
    ممنون میشم زودتر راهنمایی کنیدآیا بعدها قابل درمان هست،و همین من رومردد میکنه که وارد این رشته بشم یانه؟

  23. سلام امیرمحمد امیدوارم حالت خوب باشه
    من عاشق پزشکیم به شدت و امسال با سهمیه پزشکی قبول میشم اما حالم خیلی بده خیلی. هی با خودم میگم نکنه اینکه با سهمیه قبول شدم یعنی بی عرضه ام بی اراده ام و… یا لیاقت پزشکی رو ندارم… بطور مکرر خودم رو سرزنش میکنم..
    این یک ماه از نتایج رسما افسرده شدم… میشه یه چیزی بگی و کمکم کنی؟ خیلی ازت ممنونم

    • وارد دانشگاه که بشی دیدگاهت عوض میشه خیالت راحت

    • منم سهمیه دارم . ترازت چنده و کجا در اومدی؟

    • سلام ناشناس عزیز!
      بله تفکراتت کاملا صحیحه بخاطر همین نمیتونی خودت رو قانع کنی
      الان که این پیام رو مینویسم احتمالا ثبت نام دانشگاهت هم تموم شده
      راستش رو بخوای معتقدم اگه واقعا اگه با اراده یا با لیاقت بودی بدون سهمیه قبول میشدی یا از یک راه منصفانه و عادلانه وارد این رشته میشدی!

      • لیاقت آدما رو چندتا تست اونم در شرایط غیر استاندارد مشخص نمیکنه.
        اینکه سهمیه عادلانه نیست کاملا درسته ولی اینم در نظر بگیرید که خود کنکور هم چندان عادلانه نیست. اگه قراره از کسی خرده یا کینه‌ای به دل داشته باشیم باید به قانون گذار باشه نه کسی که طبق قانون مملکت داره از امتیازی که داره استفاده میکنه. نگید استفاده نکنه که هرکس باشه حتی خودتون ۹۹.۹ درصد ازش استفاده میکنید. نمیگم منفعل باشید ولی بهتره از الان به ناعادلانه بودن زندگی عادت کنید که نفرت ، روح و روان آدم رو تیره و خراب میکنه.

        • خیلی ببخشید جسارته ولی فک کنم شما بحث لیاقت ادم هارو با سواد ادم ها اشتباه گرفتین
          کسیکه با سهمیه وارد رشته پزشکی میشه صد در صد لیاقت شغل مقدسی مثل پزشکیو نداره و اصلا پزشک نیست فقد مدرکشو داره این یه واقعیته که باید گفته بشه هر چند تلخ

          • من دیدگاهم رو بالاتر راجب این مسئله گفتم دیگه تکرار نمیکنم. فقط اینو به خاطر بسپارید این که کسی لیاقت داره یا نه رو من و “شما” تعیین نمی‌کنیم.
            در هر حال نظر شما محترمه.
            جسارتا “فقط” نه “فقد”.
            کامیاب باشید.

    • کاملا به خودت بستگی داره ! خب از نظر من و خیلی های دیگه سهمیه ناعدالتی به حساب میاد (به جز سهمیه مناطق که واقعا حق شون هست) اما اینکه شما با سهمیه وارد این رشته شدی نباید باعث بشه که احساس کنی لایق نیستی ! اینطوری دلسرد میشی و به مرور تبدیل میشی به یکی از اون پزشک هایی که از پزشک بودن فقط مدرک دارند و نه سواد دارند و نه عاطفه! سعی کن اینکه چطور و به چه دلیلی وارد این رشته شدی رو فراموش کنی و فقط به فکر این باشی که چطور از اینجا به بعد عالی باشی من پزشکی رو میشناسم که سهمیه داشته و الان چندین ساله تخصص گرفته و کار میکنه و اتفاقا پزشک با سواد و با عاطفه ای هم هست . از اون طرف پزشکی رو هم میشناسم که با سهمیه وارد شده بعد هم نتونسته یا نخواسته تخصص بخونه و زده تو کار پوست و .. ذزه ای هم سواد و عاطفه نداره! همون طور که اول پیام گفتم لیاقت داشتن یا نداشتنت کاملا به خودت بستگی داره و تلاشی که در اینده خواهی کرد یا نه . پس تلاش که به خودت و همه ثابت کنی که لیاقتش رو داری

  24. سلام اقای دکتر امسال بار اولی بود که کنکور میدادم تا قبل کنکور هم همه چیز خوب بود(منظورم رتبه توی ازمون های ازمابشی)
    اما متاسفانه یه اتفاق ناگوار قبل کنکور باعث شد شرایط خوبی سر جلسه نداشته باشم هرچند خیلی سعی کردم بتونم خودم رو جمع وجور کنم اما در نتیجه پزشکی نتونستم بیارم و….
    اما خوب من عاشق پزشکی ام نمیتونم بدون پزشکی زندگی کنم …
    با توجه به شرایطم نتونستم برای سال بعد بمونم و مجبور شدم یکی از رشته های پیراپزشکی رو برم اما حالا تصمیم گرفتم از طریق ازمون لیسانسه به پزشکی وارد این رشته ی مقدس شم برای این ازمون لازمهکتابهای علوم پایه رو بخونم منم تهیه کردم و شروع کردم به خوندن واصلا هم ناامید نیستم اما یه مشکلی دارم نمیدونم اول چه کتابی رو باید بخونم چطور برنامه ریزی کنم و…
    اگه بشه یکم راجب برنامه ریزی واینکه اول چه کتابهایی رو بخونم بهم کمک کنید
    ممنون میشم

  25. با عرض سلام
    با توجه به عدم درج شرط معدل(نداشتن سه ترم معدل زیر پانزده )و همچنین عدم درج شرط نداشتن محکومیت انضباطی در بخش تاهل دفترچه دستیاری
    آیا رینگ استریتی بجز خود تاهل هیچ شرط دیگری ندارد؟(واقعا نمیدونم از کی بپرسم)

  26. فردی که دوسش دارم از من یک سال زودتر وارد رشته پزشکی شده اصلا راهی نیست باهم یه زمان فارق التحصیل بشیم:)؟

  27. سلام اقای دکتر
    من دیشب مستند راد دکتر قریب رو دیدم لطفا بگید که واقعا جو اینطور ؟آنقدر سخت و طاقت فرسا !
    لطفا توضیح بدید من چند روز دیگه تا انتخاب رشته مهلت ندارم

  28. خونم شیرازه، پزشکی شیراز بهتره برم یا تهران؟؟؟؟ :”)

    • هردوتاشون خوبن.اما اگه نمیتونی از خانواد دور باشی،تنهایی سخته برات،نمیتونی ازپس مشکلات احتمالی بربیای شیراز بخون.اما اگه میخوایی از خانواده دور باشی و مشکلات هم برات مهم نیست واز پسشون بر میایی و میخوای همون اول قوی بخونی تهران خوبه.دیگه شرایط اب و هوا و اقتصاد رو خودت بررسی کن و بعد تصمیم بگیر.البتهاون شرط اگه نمیتونی از خانواده دور باشی رو روش فکر کن چون اول دوری سخته و بعدش عادی میشه اما اگر احساس میکنی توان تحمل رو داری برو تهران

  29. سلام ممنون از مطلبتون من امسال کنکور دادم و از مشهد هستم رتبه ام جوری هست که میتونم هم تهران و هم مشهد رو بزنم هم بین انتخاب شهر و هم بین انتخاب رشته یعنی دندون و پزشکی موندم دندون رو فکر میکنم دوست دارم یعنی از ابتدا هدفم بود البته شناخت چندانی نداشتم ولی خب یکی از دلایلی که دارم اینه که زودتر وارد کار میشم چون از لحاظ مالی خانواده ام متوسط ان و در کنار تمام جوانب میزان درامد هم برام مهم هست و درمورد شهر هم فکر میکنم در تهران جای پیشرفت بیشتری داشته باشم ولی خب میدونم زندگی توی شهر دیگه مشکلات خودشو داره خیلی ممنون میشم اگر نظرتون رو بگید??????

    • سلام و احترام
      یه سوالی دارم از خدمتتون برای من که فیزیوتراپیست هستم و از اولش هم علاقه ام به رشته پزشکی بود با توجه به فاصله زمانی و تغییر سیستم آموزشی،میخواستم نظرتون رو در مورد اینکه دوباره کنکور بدم برای پزشکی بدونم
      میتونید راهنماییم کنید بابت مشاوره ها و کتاب ها و کلاس هایی که باید شرکت کنم
      ممنون میشم

  30. سلام اقای قربانی خسته نباشید
    من امسال کنکور دادم و منتظر نتایج ..
    راستش من هنوز نمی دونم عاشق پزشکی هستم یا نه بین رشته پزشکی و دارو سازی موندم.
    دوست دارم برم رشته آی که توش تحقیقات داشته باشه میخواستم ببینم آیا ما پزشک تحقیقاتی داریم ؟آیا در ایران چنین فرصتی در اختیار دانشجویان قرار میگیره ؟منظورم اینه که اگر کسی دوره پزشکی عمومی رو تموم کنه میتونه به جای اینکه وارد تخصص بشه بشه پزشک تحقیقاتی و آیا شرایط خاصی داره؟،!
    و ایم گهواره دوره ی دانشجویی آیا فرصت میشه که به علایق شخصی کسی بپردازد یا باید فقط ۲۴ ساعته در خدمت درس باشه،؟

  31. سلام مطلب عاااالی بود.به نظرتون جراح قلب شدن برای یک زن چه محدودیت هایی داره و چقدر میتونه سخت باشه؟لطفا جواب بدید؟

  32. یه سوال داشتم لطفا جواب بدید و من رو از این سردرگمی دربیارید یا جواب رو ایمیل کنید یا زیر همین کامنت جواب بدید.ممنون..سوالم اینه که این کنکور کارشناسی ارشد و دکتریِ وزارت بهداشت برای رشته پزشکی هم هست یا دانشجوهای پزشکی این دوتا کنکور رو نمیدن و با همون ازمون هایی که در هر مرحله میدن میرن مرحله بالاتر.هر سایتی میرم اصلا توضیح کاملی نداده الان یه سایت بودم که گفته بود رشته هایی مثل پرستاری اتاق عمل فوریت پزشکی و…کنکور دارن.یعنی برای رشته پزشکی دیگه کنکور ارشد و دکتری لازم نیست؟؟ممنون میشم اگه جواب بدی:-)

  33. سلام من کنکوری هستم یه سوالی برام پیش اومده چیکار کنم
    برم پزشکی عمومی یا دندان پزشکی هر دو رو با عشق دوست دارم دوست دارم به هر دو برسم میدونم اینقدر هر دو سنگین هستن که نمیتونم هر دو رو باه هم بخونم چیکار کنم آقای دکتر کمکم کنید.
    ممنون.

  34. سلام
    خیلی ممنون .شاید یکم عجیب باشه ولی برای من که یه دختره ۱۲ ساله ام مطالب مفیدی بود ممنون از زحمات شما.

  35. سلام
    مطلب جامع و خوبی رو پست کردید
    این مراحل راجع به دندانپزشکی هم همینطوره؟
    من الان علوم پایه هستم، بعدش فیزیوپات و استاژر و اینترن داریم؟ یا نه فرق داره کمی؟

  36. سلام خسته نباشید خیلی خوب و عالی توضیح دادین فقط یه سوال داشتم اینکه یک دانشجوی پزشکی چقدر وقت آزاد داره و کلا چند ساعت از روز رو باید به بیمارستان و دانشگاه و درس اختصاص بده منظورم وقت آزاد ش تو هر دوره ای چه دوران دانشجویی چه وقتی که داره مثلاً طرحشو می گذرونه و… ممنون میشم جواب بدین برام خیلی مهمه

  37. دقیقن جایی که داشتم از ناامیدی اشک میریختم با دوباره نشون دادن قشنگیای عشقم حالمو خوب کردین خیلی ممنونم ازتون

  38. بسیار عالی بودش…

  39. خیلی ممنون تا الان توی هر ساتی رفتم همش از پزشکی غول وحشتناکی ساخته بودن ولی وقتی وبلاگ شما رو دیدم احساس بهتری پیدا کردم، ???

  40. من کنکوری ام علاقه ام به پزشکی زیاده اینجوری نبوده که از بچگی به خاطر دکتر صدا زدن به این رشته علاقه مند شده باشم اما جالبه که زیاد در موردش تحقیق نکردم شاید چون معمولا یا حرفهای تکراری میزنم(طبیعیه چون سیستم آموزش پزشکی به صورت کلی در دنیا یه جوره )یا سعی در ناامیدی دارند کمی نسبت بهش استرس پیدا کردم من این رشته رو به خاطر تنوع زیاد و درجه سختی بالاش و فراهم بودن امکان تحقیق دوست دارم و همین از این راه میتونم به علاقه ی اصلیم یعنی جراحی برسم شما قبل از ورود به دانشگاه حس و حالتون در مورد این رشته چی بود امیدوارم در مسیر درستی قدم گذاشته باشم و لذت درمان بیماران را بچشم بعد یه سوال دیگه اگه کسی بخواد دوره های دستیاری رو خارج از کشور مثلاً کانادا آلمان یا انگلیس بگذرونه آیا باید قبلش دو سال طرحو گذرانده باشه و یه سوال دیگه آیا قبل از ورود به دانشگاه های این کشورها لازمه که دوره اضافی بگذرونیم یا توی امتحان خاصی شرکت کنیم

  41. سلام
    راستش یه زمان به نسبت خوبی صرف سرچ کردن در این مورد کردم اینکه پزشکی اره یا نه؟
    ولی چیزی که دنبالش بودم رو پیدا نکردم.
    این نوع معرفی پزشکی همه جا هست شایدم برای اینکه همه با این سبک پزشکی رو معرفی می کنن نمی تونم بهش اعتماد کنم.
    چیزی که من از پزشکی می خوام بدونم یجورایی یه جنس دیگه ای داره
    دنبال اینم که بدونم یه دانشجوی پزشکی تو سیستم امورش پزشکی ایران چه نوع سبک زندگی هایی رو می تونه انتخاب کنه که یه پزشک خوب باشه.
    برای فهمیدنش یه سر دانشکده علوم پزشکی هم رفتم ولی حقیقتش توجهی بهم نکردن یا شاید باید دوباره امتحان کنم تا با ادم درستش برخورد کنم.
    واسه همین ازت می خوام تا اگه می تونی در مورد سبک زندگی و اینکه روزا چطوری در طول هر بخش از این مسیر میگذره و کدوم قسمت ها با تصمیات سیستم اموزشی پر شده وکجا تصمیم ها و انتخاب های تو این مسیر رو شکل می ده بنویسی و دست به قلم بشی
    ممنون بابت زمان و انرژی ای که برای این کار صرف می کنی

  42. واقعا بی نظیرید

  43. ببخشید دکتر آیا امکان اینکه از ۶/۵ زودتر تموم کنیم پزشکی رو هست؟ بنا به دلایلی.میشه جواب بدین لطفا؟!ممنون
    مثلاً ۵/۵ سال یا ۶ سال؟

  44. سلام ببخشید قانونی به قول این دوستمون کمتر میشه؟ خواهش میکنم بگین و اینکه یعنی هنوز هم این قانون پابرجاست که اگر در آزمون تخصص قبول شوی یا یک شوی در آزمون ها میشه طرح معاف شد؟

  45. سلام
    واقعا مطالب تون زیباست، و ارزش وقت گذاشتن داره. من امسال کنکور دارم خیلی زیاد به رشته پزشکی علاقه دارم وقتی مطالب شما رو میخونم بیشتر علاقه مند میشم به این رشته فقط ترس من از قبول نشدن در کنکور هست خیلی زحمت کشیدم خیلی. واقعا نمیتونم حتی ب رشته دیگه بجز پزشکی حتی فکر کنم.ممنونم بخاطر نوشته های زیباتون….به امید روزی که منم دکتر بشم….،

  46. سلام ممنون از توضیحات کامل و خوبتون خیلی درمورد ۷سال پزشکی در اینترنت سرچ کردم اما با این نوشته کامل فهمیدم چقدر عاشق پزشکی هستم و تا به حال به خاطر یکسری ترس های الکی جا زدم اما من این رشته رو با تمام سختی هاش میخوام چون حس میکنم تنها جایی که میتونم حس مفید بودن پیدا کنم ممنون که از باتلاقی که ترس های الکی برام به وجود اوردن نجاتم دادین ان شاالله خبر قبولی کنکورم رو همینجا مینویسم

  47. سلام من کلاس هشتم هستم وعلاقه شدیدی به پزشکی به خصوص متخصص مغزواعصاب دارم و سعی کردم تا هر مطلبی در موردش رو بخونم ودنبال کسی میگشتم تا بهم بگه ایا میتتونم به این مرحله برسم یاخیر

  48. درود برشما اقای دکتر..بنده ۲۱ سالمه و کارشناسی مهندسی ساختمان را گرفتم..ولی الان میخام دو سال واسه پزشکی بخونم و کنکور بدم.سوال من اینه ک جمعا چند سال باید بعد از ورود ب دانشگاه بخونیم تا جراح بشیم؟

    • سلام ایسان.واقعا مهمه که چند سال طول میکشه؟مثلا فرض کن ۱۰ سال طول میکشه(البته گفتم فرض کن چون من اطلاعی ندارم).مهمه؟تو ۳۰ ساله میشی چه پزشک شده باشی چه نشده باشی.اگه میخوای پزشک بشی برو دنبالش،چکار سن و سال داری؟پزشکی تا آخر عمر باهات میمونه.باید باهاش زندگی کنی.زیاد در قید و بند زمان نباش عزیزم.

    • سلام
      حداقل ۱۵ سال
      ۷ سال عمومی
      ۲ سال طرح عمومی
      ۴ یا ۵ سال تخصص
      ۲ سال طرح تخصص
      فوق تخصص به خودتون بستگی داره بخواید یا نه

  49. سلام بزرگوار ببخشید خواستم بدونم کسی هست از صفر علوم پایه پزشکی از ترم اول تا آخر را برای بنده تدریس کنید جزوه دهد رفع اشکال کنم پیش ایشون از طریق ایتا برای او دعای عاقبت بخیری می کنم دوست دار علم و دانش -عبدالله -من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا شماره ایتای بنده *** لطفا لطفا لطفا…

    • سلام عبدالله.

      وبلاگ شخصی من، جای این کار نیست. من شماره‌ات را برداشتم. کامنتت را تایید کردم تا بتونم همین رو برات بنویسم. اگه ایمیل گذاشته بودی، حتی تایید هم نمیشد و مستقیم برات ایمیل می‌کردم این توضیح رو.

  50. سلام اقای دکتر
    من تازه به لطف کواید ۱۹ وبلاگ شما رو پیدا کردم و این احتمالا بهترین اتفاق بدترین روزهای من بوده
    راستش من علاقه ی شدیدی به جراحی دارم از خون و جسد و … هم نمی ترسم ولی احساس می کنم وقتی که استرس میگیرم دستام میلرزه و فکر کنم این موضوع مانع از رسیدن من به علاقم بشه و دوم اینکه من ادم فوق العاده سر به هوا و پراکنه خوانی هستم ینی هم دوس دارم درباره ی ویروس ها مطالعه داشته باشم هم از جراحی خوشم میاد هم به سونوگرافی علاقه دارم و … درحالی که حفضیاتم ضعیفه و یادگیریم فوق العادس
    میشه راهنماییم کنید
    چون با صحبتای شما دارم به این نتیجه میرسم که به درد این رشته نمی خورم و وحشتناک از قبول این موضوع و فکر کردن بش هراس دارم
    و بازم بابت مطالب مفیدتون بینهایت ممنونم

    • چقدر جامع و کامل توضیح دادین ممنون واقعا
      من خودم هم دانشجوی سال اول پزشکی هستم کسی هم دورو برم نیس این مراحل رو کامل ازش بپرسم و حتی یه خانمی هم از طرف خود دانشگاه اومد اینارو توضیح داد ولی هیچ کس هیچ چیزی درباره گفته هاش نفهمید.فقط چند تا سوال دارم که ممنون میشم بهم جواب بدین و تو این راه بهم کمک کنید.

  51. سلام.۲۸ سالمه مدرک ایلتس دارم میخواستم بدونم اگه پزشکی قبول
    شوم واحد های عمومی زبان تو دانشگاه رو میشه باهاش تطبیق داد
    و ایا میشه پزشکی رو یکی دو ترم زودتر تموم کرد.

  52. سلام آقای قربانی
    من‌ پایه نهم هستم و رشته تجربی رو با میل خودم انتخاب کردم
    در حال حاضر در بهترین مدرسه نمونه دولتی کرج درس میخونم و برنامه ریزی های کاملی رو برای قبولی در استعدادهای درخشان نهم به دهم دارم و مطمئنم که جز قبولی ها هستم….
    معدلم‌۲۰ شد فقط یکم از تایم‌ زیادی که برای گرفتن تخصص باید بذارم میترسم….(دلم میخواد درسم زود تموم شه از زندگیم‌لذت ببرم?)باز به نظر شما پزشکی برم؟؟؟؟

    • سلام فاطمه.میخوای مدرک پزشکی رو بگیری بعدش چکار کنی؟اصلا چرا میخوای پزشک بشی.ایا پزشکی رو مثل یه سد جلوی آرزوهات میبینی که میخوای زودتر تمومش کنی برای دنبال زندگیت؟خب چرا از همین حالا این کارو نمیکنی؟اصلا برای چی این همه تلاش میکنی برای درس خوندن تو مدرسه های عالی؟پزشکی با ۷ سال خوندن تموم نمیشه.تا آخر عمر باهاته.اصلا یه عضو جدانشدنی از زندگیت میشه.چرا میخوای پزشک شی؟بهش فکر کردی؟برای آینده برنامه ای داری؟

  53. سلام میخواستم بدونم برای آزمون های که در دانشگاه میدیم باید مدرک زبان داشته باشیم مثه آزمونی که از علوم پایه برای دوره ی بعدمیدیم واینکه منظوراز شرط معدل درآزمون لیسانس به پزشکی معدل نهایی دیپامه؟

  54. سلام.
    من ۲۹ سالم هست.کارشناسی زبانشناسی از دانشگاه شیراز دارم.۱ فرزند۳ ساله هم دارم.
    میخواستم ببینم واسه رشته پزشکی دیر نیست شروع کنم؟
    و اینکه چطوری میتونم وارد این رشته از پایه بشم؟
    یعنی باید دوره تجربی دبیرستان رو کامل بگذرونم؟

    • دوست عزیز سلام..من لیسانس مترجمی رو در سن ۲۶ سالگی گرفتم و بعد بخاطر علاقه شدید به پزشکی مجدد آزمون سراسرس شرکت کردم و بعد دوسال وقت گذاشتن در سن ۲۸ سالگی وارد دانشگاه پزشکی شدم الانم اینترن هستم. به شما توصیه میکنم چنانچه با وجود داشتن فرزند ظرفیت و حوصله ورود به این رشته و سختیهاش رو دارید حتما شرکت کنید..اجازه ندید افکار کلیشه ای مثل سن و بعضی شرایط شما رو از هدفتون دور کنه..با امید موفقیت ❤??

  55. سلام آقای دکتر.
    وقتتون به خیر باشد. برای یک دانشجوی پزشکی پردیس بین الملل که می خواد آزمون علوم پایه شرکت کنه و چند بار رد شده، استادی را سراغ دارید که باهاش خصوصی کار کنه؟

    • سلام دوست عزیز.

      شاید بهتر باشه روی روش درس خوندنتون تجدید نظر کنید.

      اگر نتونید به تنهایی از عهده علوم پایه بر بیایید، احتمال داره درس‌های دوره بالینی رو به هیچ‌وجه ادامه نتونید بدید.

      پیشنهاد می‌کنم به رشته‌های با سختی کمتر فکر کنید. اگر یک بار دیگه امتحان دادید و قبول نشدید، پزشکی رو بذارید کنار. احتمالا توانمندی‌تون رو جای دیگه‌ای بتونید نشون بدید.

      با آرزوی موفقیت.

      • سپاس فراوان از شما دوست عزیز. من در رشته دیگری تخصص گرفتم و از اوضاع و احوالم راضی هستم و لذت میبرم.
        کسی ازم درخواست کمک کرده که پیگیر کار اون هستم و مطمئن هم هستم این دانشجو از پس سایر مقاطع تحصیلی هم بر نمیاد.

        • بسیار عالی.
          من فکر می‌کنم شناخت نسبت به توانمندی‌ها و مسیری که می‌تونن موفق بشن، بسیار کمک‌کننده است. احتمالا امیرمحمد شاید بتونه بخش‌هایی از متمم رو که به دستیابی به این شناخت کمک کنه، بیش‌تر معرفی کنه. در مجموع همه ما توانمندی‌های بالقوه‌ای داریم که ضعف در یک حوزه به معنای بسط اون در سایر حوزه‌ها نیست. اون دوست عزیزمون اگر همین الان پزشکی رو کنار بذارن خیلی بهتره تا ۴ سال دیگه. شاید هنر، علوم فنی، کار‌های مهارتی با حجم مطالعاتی کمتر، یا فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل آزاد آینده بهتری واسشون رقم بزنه. اما واقعا فکر می‌کنم گرفتن استاد خصوص برای قبولی در آزمون علوم پایه، ظلمی هست که در حق خودشون می‌کنن چون اگر همین مرحله رو تنهایی رد نکنن رد کردن بقیه‌اش واقعا خیلی سخت هست.

  56. میخواستم بدونم اگه از بهمن خوب شروع کنی برای پزشکی تهران میشه؟(دانش اموزم باشی و کلاسای بیرونم بری)؟

  57. سلام اقای قربانی ،خیلی ازتون ممنونم که این مطالبو نوشتین شما با این مطلبا زندگیه یه نفرو تغیر دادین ،امید دادین،انگیزه دادین، از صمیم قلب میگم : امیدوارم توی کل زندگیتون یه آدم موفق باشین

  58. سلام اقای دکتر. خواهش میکنم به این سوال من جواب بدین. کسی که نیمسال اول وارد دانشگاه شده، آزمون جامع علوم پایه رو تقریبا چه ماهی از سال میده؟ و بعد از امتحانات پایان ترم۵ چقدر فرصت برای خوندن داره؟ و ترم ۶ از چه زمانی شروع میشه؟

    • آزمون، اسفند و شهریور برگزار میشه. با توجه به این که علوم پایه در دانشگاهی که واردش میشی، چهار ترم هست یا ۵، میتونی به جواب سوال برسی. یه چیزی حدود یه ماه فرجه هست. فیزیوپات هم معمولا اواخر شهریور یا اواخر اسفند شروع میشه.

  59. سلام
    یه جا تو یکی از نوشته ها خوندم درباره ی آینده ی پزشکی مثل نقش هوش مصنوعی تحقیقاتی داشتین.
    میشه کمی راجع بهش توضیح بدین؟
    و یک سوال که ممنون میشم جواب بدین:علاقه ای که به ریاضی و فیزیک داشتین تو علم پزشکی چطور اقناع میشه؟اصلا اقناع میشه؟…

  60. آقای دکتر سلام وقتتون بخیر و شادی
    چند سوال داشتم
    ۱- کدوم دانشگاه مشغول به تحصیل هستید؟
    ۲- اسم فیلم های زبان اصلی با موضوع پزشکی که میپسندید رو میشه بفرمایید؟

    • سلام امید جان.

      من شیراز می‌خونم.

      بین سریال‌های مرتبط با پزشکی که دیدم، House MD رو از بقیه بیشتر دوست داشتم. هنوزم گاهی بعضی از قسمت‌هاش رو به شکل رندوم می‌بینم. جاهایی هست که درامای سریال به پزشکی می‌چربه و مجبورن کارهای دراماتیک‌تر انجام بدن. اما با این وجود هم، قابل قبول‌تر هست از بقیه‌ی سریال‌های پزشکی.

  61. سلام وقت بخیر.۳۵ سالمه میخوام پزشکی قبول شم.نظرتون چیه؟دیره؟همیشه خلاشو احساس کردم

  62. سلام ببخشید میخواستم بدونم برای جراح مغز و اعصاب شدن بعد از دوره پزشکی عمومی باید چند سال خوند و اینکه اول باید بریم تخصص بعد جراحی عمومی یا از همون اول جراحی عمومی و بعد جراحی مغز و اعصاب
    ممنون میشم جواب سوال رو بدید

    • سلام الی.

      نوروسرجری مسیرش از جراحی عمومی جداست. شما بعد از پایان دوران عمومی، میتونی تخصص جراحی مغز و اعصاب (نوروسرجری) رو انتخاب بکنی.

      • سلام .۳۵ سالمه.میخوام پزشکی بخونم.خلاشو احساس میکنم و همیشه ناراحتم.خیلی علاقه دارم. شیمی خوندم زبان خوندم دارم کامپیوتر میخونم اما پزشکی برام چیز دیکس.نظرتون چیه؟میشه؟

        • پزشکی تبدیل شده به یک بت همه فکر میکنن اگر این رشته رو بخونن خلا های زندگی شون بر طرف میشه. به عنوان یه دانشجو پزشکی و با اجازه از دکتر قربانی اینو میخوام بگم که ، راه حل جای دیگه است. بدون پزشک شدن هم میشه خوشحال و خوشبخت و پردرآمد بود . پزشکی راه حل نیست. موفق باشی

  63. سلام دکتر من می خواستم بدونم که کنکور تجربی برای معدل بالای ۱۹/۷۵ سال یازدهم می‌تونه تا چه دشوار باشه
    ممنون از نوشته هاتون که بهم امید ادامه ی راه رو میده

  64. سلام. خدمت شما
    من ۱۳سالمه کلاس هفتم هستم و خیلی ب پزشکی علاقه دارم درس های ریاضی و علومم هم ۱۸_۱۹هست
    اما همه ب غیر از خانوادم میگن سخته اما خانوادم تشویقم میکنن بنظر شما میتونم با داشتن علاقه ونمراتم رشته تجربی بردارم واز غول کنکور تجربی دور بشم

    • سلام امیرمحمد عزیز
      این روزا شلوغ شده و درس خوندن سخت تر و وقت گیر تر شده برام
      سوالی که تازگی ها برام پیش اومده اینه که کنکور زیاد با سواد ما کاری نداره و بطور کلی داره روی مهارت ازمون دادن مانور می ده حالا بعد این بحران
      من وارد پزشکی می شم ولی هیچ تصوری ندارم این فضای اموزش و ازمون اونجا چطوره
      و سوال مهم تر اینکه من می خوام برای یه دانشگاهی هدف گذاری کنم ولی با هر ابزار از مجازی تا غیر مجازی سرچ کردم و از بعد از نتیجه ی این همه تلاش و تحقیق نا‌امید شدم جواب هر منبعی زیر بنایی از این پاسخ داشت:(زیاد فرقی نمی کنه ولی شهر بزرگتر بهتر) حالا دارم از تو دوست با‌تجربه تر که دیدگاهی تقریبا متفاوت داری می پرسم فرق دانشکده پزشکی ای مثل تهران و تبریز با جیرفت و شاهرود چیه؟ و اینکه چرا اکثر پزشکان عمومی اول شهر های بزرگ بعد نزدیک ترین جا به‌خونه رو پیشنهاد می دن؟(پزشکی با سواد و up-to-date هشتاد ساله مهاجرت به اروپا قبل از کنکور را شدیدا پیشنهاد داد با توجه به اینکه آلمانی و انگلیسی و فرانسوی می دانم)
      اگر جوابت متفاوت است لطفا کامل بنویس

      • سلام کارن. یه جوابی قبلا نوشتم که یه قسمتی از پاسخ به تو هست. «یه قسمتی». نه همه‌ش. از روی این جواب، نتیجه‌گیری نهایی رو نداشته باش. این نوشته‌ی دوران علوم پایه رو تا ابتدای قسمت خود‌-مجهزسازی بخون.

        باید یه مقداری بهم وقت بدی تا بتونم ادامه‌اش رو بنویسم.

  65. سلام آقای دکتر.خدا قوت.فلوشیپ چه فرقی با فوق تخصص داره؟تخصص جراحی مغز و اعصاب چند سال طول میکشه؟

  66. سلام آقای دکتر ممنون میشم اگه جواب بنده رو هم بدین
    من ۲۸ سال سن دارم و مدرک کارشناسی برق قدرت . متاهل و صاحب یه بچه و در حال حاظر سرباز که یک سال دیگه از خدمت سربازیم باقی مونده ، از دوران راهنمایی و دبیرستان علاقه زیادی به پزشکی داشتم ولی راه رو اشتباهی رفتم ، کل زندگیم رو اشتباه رفتم . ولی الان دارم تغییر میدم زندگیمو و میخواستم واسه سال ۱۴۰۰ کنکور تجربی رو امتحان بدم واسه پزشکی به نظر شما دارم کار اشتباهی میکنم البته اینم بگم که عاشق خوندن و کسب علم هستم ولی به نظر شما میشه تو این دو سال که مونده آماده شد.تا حالا تو زندگیم چالش های اینچنینی داشتم که موفق بودم ولی اینو نمیدونم

  67. سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم
    بعد از پزشکی عمومی برای فوق تخصص جراحی قلب و عروق باید چه تخصصی گرفت؟و تا فوق تخصص جراحی قلب طول تحصیل چند سال طول میکشد؟

  68. سلام دکتر خواهش میکنم جواب بدیدلطفا شما با جواب دادنتون منو یک عمر و برای زندگیم کمک میکنید
    من یازدهم و عاشق پزشکیم و خیلی دوست دارم پزشکی قبول شم یعنی حاضر از همه چیز بزنم برای پزشکی اما من تو یه مدرسه دولتی معمولی درس میخونم و نمیتونم هزینه کلاس کنکور بدم اما آزمون شرکت میکنم و کتاب تست ها رو هم خریدم
    ولی از هرکی میپرسم میگن با این شرایط نمیشه پزشکی قبول شد ولی من میخواستم بپرسم بر اساس تجربه ای که دارین
    من بدون کلاس کنکور و بدون مدرسه خوب ولی با کتاب تست و آزمون از همین حالا که حدودا ۵۷۰ روز زمان دارم با شروع از سطح صفر میتوانم به پزشکی برسم اگه یکسره بخوانم؟

    • مبین ۵۷۰ روز به نظرم زمانی هست که کارهای زیادی میتونی انجام بدی و اونقدری هست که بتونی تمام کمبود‌هایی رو که «خودت فکر می‌کنی داری»، نه این‌که لزوما کمبود باشند، جبران بکنی.

      پس ادامه بده.

    • علیرضا حق‌شناس

      سلام. این نظر منه که به شدت شخصی هم هست ولی خب گفتم شاید کمکتون کنه. من هم ورودی مهر ۹۷ پزشکی شیراز هستم و برای کنکورم مثل شما اصلاً کلاس کنکور نرفتم و فقط در آزمون‌ها شرکت می‌کردم و از روی کتاب‌های تستم، خودم رو آماده می‌کردم امّا اگر صرفاً تجربه خودم رو بخوام بگم، به نظرم اصلاً به کلاس کنکور نیست. من خودم اصلاً کلاس کنکور نرفتم ولی رتبه دورقمی هم به دست آوردم. شما هم هنوز وقت خیلی خوبی دارین که در آن مطمئناً میتونین به هدفتون برسین؛ فقط سه‌تا اصل باور،تلاش و برنامه‌ریزی و رو لطفاً هیچ‌وقت فراموش نکنین. به نظر من اگر این کار رو انجام بدین، چیزی نیست که بتونه جلوی رسیدن به اهدافتون رو بگیره.

    • سلام
      پیشنهاد میکنم یه سر به سایت آلا (alaaTV.COM) بزن
      خیلی عالیه تدریس کنکوری رایگان صفر تا صد دروس با بهترین اساتید!
      هدفشون توسعه عدالت آموزشی هست، تا کسایی مثل منو تو چوب نداشتن امکانات رو نخوریم!

    • سلام دوست عزیز
      من هم کلاس یازدهم شرایط کاملا مشابه و حتی بدتری از شما داشتم و به لطف خدا الان دانشجوی ترم یک رشته پزشکی هستم.
      با توکل به خدا تلاشت رو بیشتر و بیشتر کن و مطمئنم باش که آخر این راه روشنه.
      از مطالب مشاوره ای این کانال حتما استفاده کن

  69. با سلام و خسته نباشید.
    آقای قربانی لطف کنید در مورد این موضوع که (( از کجا میشه فهمید که واقعا به پزشکی علاقه داریم یا نه؟)) من راهنمایی کنید.ممنون

  70. سلام ممنون از مطالب خوبتون سوالی که داشتم بابت ابن بود که گفتید بعد از دوره علوم پایه نمیشه خیلی خوب به فعالیت های خارج درسی پرداخت و من خودم واقعا نگران این موضوع هستم و سر همین موضوع تردید دارم بین رشته دندون و پزشکی ولی علاقم پزشکی هستش خواستم راهنماییم کنید در این زمینه و سوال دومم بابت کشیک هاس خواستم بدونم این کشیک ها به صورت متظم در هر هفته یا ابنکه در هرهفته متفاوت هست ؟؟

  71. سلام من نظام‌ قدیمی ام ۹۷ ودانشجوی میکروبیولوژی میخواستم ببینم واسه پزشکی کنکور نظام‌ قدیم بهتره یا نظام‌ جدید‌ میگن قبولی نظام‌ قدیم ۲۰درصده عاشق پزشکی ام یکم روحیه خراب شده‌ بعد میکروبیولوژی خوبه اگر دکترا بگیرم دکتر آزمایشگاه میشم

  72. سلام ببخشید من معافیت پزشکی بخاطر گوش دارم اما تونستم رشته ی پزشکی بدون سهمیه قبول شم آیا ممکن هست انها بخاطر این معافیت به من گیر بدن؟

  73. سلام.سوالی داشتم.اگر فردی امتحان پایه رو قبول نشه تا چند دوره می تونه امتحان بده

    • علی قربان‌پور

      سلام فرشته
      تا سه بار می‌تونه امتحان بده. یعنی دو بار هم بیفته هنوز جا داره. اما باز سوم اگر افتاد باید تغییر رشته بده که نمی‌دونم دقیقا چه رشته‌هایی رو می‌تونه بره. اما واقعا آدم باید خیلی حرفه‌ای باشه که سه بار از ۲۰۰ زیر ۸۵ بیاره.

  74. سلام.
    من ۱۵ شهریور پیامی با این مضمون :
    ((سلام.من متولد ۷۴ هستم و چندین ساله پشت کنکورم برای قبولی تو رشته پزشکی ولی جدیدا با مطالبی که خوندم در مورد این رشته و دوره ها و دروسش (که یک سری رو علاقه دارم و دنبال میکنم ولی یک سری مباحث از دوران دبیرستان هم علاقه نداشتم مثل مباحث ژنتیک و ویروس و باکتری ولی در عوض به آناتومی و عملکرد اورگان های مختلف بدن انسان علاقه دارم) و مدت زمانش و…دچار تردید شدم که آیا میتونم از پس این رشته بر بیام یا مثل بعضیا که بعد از ورود به این رشته بعد از مدتی فهمیدن که این رشته به دردشون نمیخوره و استعداد و علاقه ای ندارن بهش و انصراف دادن منم این مشکل برام پیش بیاد.من در کل آدمی هستم که تحمل بالایی دارم و زود همه چیز یاد میگیرم و از خون و جسد و… نمیترسم ولی میدونم که اینا لزوما فقط ملاک برای علاقه و استعداد به پزشکی نیست و نمیتونم بگم که پول و درآمد برام مهم نیست که دروغه ولی ملاک اولم برای انتخاب این رشته هم نیست و به خدمات رسانی از طریق این رشته به مردم مناطق محروم هم علاقه زیادی دارم چون خودم تو یه منطقه محروم زندگی میکنم و ملاک اصلیم برای انتخاب این رشته یا هر رشته دیگه ای این هست که علاقه و استعدادش داشته باشم چون نداشتن علاقه و استعداد تو رشته ای که تحصیل میکنی یا هرکاری بعدها باعث فرسایش روح و روان میشه و خیلییییییییییییی بدتر از نداشتن درآمد و جایگاه اجتماعی و … هست و از اهدافمون دورمون میکنه و امراض روحی به بار مییاره و…
    .در ضمن من دوره فوریت های پزشکی و تزریقات هم رفتم و با علاقه دنبال کردم و خوب یاد گرفتم و پیشتاز بودم داخل گروهی که شرکت کردن تو این کلاسا و نمرات بالایی تو دوره های عملی و تئوری کسب کردم ولی این کلاسا بخش خیلییییییییییییییی کوچیکی از رشته پزشکی هستن و فقط از این طریق نمیشه تشخیص داد علاقه داشتن به این رشتر .و همچنین قالی بافی فرشای سنتی و نفیس پیشرفتر هم آموزش دیدم و انجام دادمش چون با انجامش علاقه پیدا کردم بهش. و همچنین چندین مهارت تو این چندسال کنار درس خوندن یاد گرفتم که بتونم کنار رشته اصلی که تو دانشگاه دنبال میکنم از این مهارتا هم برای خدمت رسانی و درآمدزایی و… استفاده کنم ولی این چند مدته سردرگمم که آیا علاقه دارم به رشته پزشکی یا یکی از مهارتایی که یاد گرفتم مثل همین فرش به عنوان رشته دانشگاهیم انتخاب کنم و به تمام اهدافم مثل درآمدزایی و خدمت رسانی به قشر ضعیف و جایگاه اجتماعی و… از این طریق برسم. در کل از نظر شما از کجا بفهمیم که واقعا به پزشکی علاقه داریم یا نه؟ممنون میشم لطف کنید و کامل راهنماییم کنید.
    و دروس علوم پایر چطور باید خوند هم ممنون میشم درموردش مطلبی بزارید. ببخشید که خیلی طولانی شد.))

    فرستادم و شما در جواب نوشتید
    (( سلام ندا. سوال خیلی خوبی مطرح کردی: از کجا میشه فهمید که واقعا به پزشکی علاقه داریم یا نه.
    من یه سری جواب‌هایی برات دارم ولی فکر نکنم تا دو سه هفته‌ی آینده بتونم بنویسمشون.
    ولی قول میدم که حتما بنویسم.))
    از اون زمان بیشتر از یک ماه گذشته ولی شما جوابی ندادید.ممنون میشم لطف کنید و زودتر راهنماییم کنید.چون این موضوع جز سردرگمی های این روزای من هست و بعد از چندین سال پشت کنکور موندن بابت این رشته این سر درگمی خیلیییییییییییییییییییی اذیت کنندست.اگر لطف کنید و جوابار به ایمیلم بفرستید لطف بزرگی میکنید.
    با تشکر.

  75. سلام اقای قربانی. خسته نباشید. خواستم بدونم پزشکی آزاد با سراسری چه تفاوت هایی دارن؟

    • علی قربان‌پور

      سلام امیر
      خب یک تفاوت مهم در شهریه هست که سراسری روزانه رایگانه اما همون سراسری ظرفیت مازاد شهریه داره. بستگی به شهر و دانشگاه خب فرق می‌کنه. مثلا سراسری شیراز یکی از بهترین هاست، استادها و همین طور بیمارهایی که از سراسر جنوب میان و امکانات دانشکده مثل آزمایشگاه ها و سالن ها و … خیلی بهتره به نسبت. ولی از آزاد کازرون که اطلاع دارم اونها هم بالینی رو میان تو بعضی بیمارستان های شیراز و با این که بهترین استادها رو ندارن تو علوم پایه اما خیلی لذت بخش تره. استادها بچه ها رو مجبور می‌کنن رفرنس بخونن و بیان در باره بیماری ها یه سرچ کنن و ارائه بدن اما تو شیراز که تا حالا چنین تکاپویی ندیدم من بعد از ۳ ترم

  76. سلام، میخواستم نظر شما رو در این باره بدونم. پردیس پزشکی بهشتی یا مرخصی گرفتن و بار سوم کنکور دادن برای پزشکی روزانه تهران؟ نیمسال دوم هستم. ممنون از لطفتون

  77. سلام اقای قربانی.من یه سوالی دارم ازتون.من پزشکی آزاد قبول شدم ولی همش تو فکر دندونم اصلا تحمل ندارم که پزشکی بخونم.بهم گفتن میشه بعد از علوم پایه تغییر رشته بدم.این مطلب درسته؟میتونم اینکارو بکنم؟هیچ کس نیست یه جواب درست بده تو نت هم چیز درستی پیدا نکردم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  78. سلام میخواستم بپرسم میشه مدرک پزشکی عمومی رو به جای۷سال ۵یا۶ساله گرفت؟چون من یه پشت کنکوری ام ومیخوام که اگه بشه این سالهای از دست رفته رو جبران کنم.

    • علی قربان‌پور

      سلام امیر علی
      چنین چیزی امکان پذیر نیست، در ایران کمینه. مگر کسی که رشته‌ی دیگه ای رو خونده باشه و بتونه بعضی واحد ها رو تطبیق بده وگرنه در بعضی دانشگاه ها که علوم پایه ۴ ترمه هست به جای ۵ ترم، کلا میشه ۶ سال و نیم. شنیدم که کشورهای دیگه متفاوته دوره تحصیل پزشکی‌شون، از ۶ سال تا ۹ سال رو شنیدم اما خودم نرفتم دنبالش. چیزی که هست به دید از دست رفتن به این سال‌ها نگاه نکن. تو داشتی تلاش می‌کردی و کاری پیش می‌بردی در راستای هدفت. پس نمیشه گفت از دست رفته.

      • سلام علی خوبی؟
        علوم پایه تو دانشگاه ما ۴ ترمه
        ولی درعوض باید فیزیوپاتولوژی ۳ ترمه
        هیچ جوری نمیشه کمتر از ۷ سال تموم کرد…

  79. سلام بر شما جناب قربانی عزیز
    یه سوال داشتم از خدمتتون، من ۲۸ سال سن دارم و از رشته ی مهندسی که در لیسانس و MBA که در ارشد خوندم راضی نیستم و برام ارضا کننده نبودند. اما دوست دارم به دنبال علاقه ی واقعیم پزشکی برم. توانایی خودم رو برای قبولی مورد بررسی قرار دادم و به امید خدا فکر نمیکنم از بابت قبولی مشکلی داشته باشم. راجع به این رشته هم زیاد مطالعه کردم و با آدم های مختلفی با مدل های ذهنی گوناگون صحبت کردم .
    فقط در مورد یک صورت مساله هنوز راه حلی پیدا نکردم که شاید شما بتونید بهم کمک کنید.
    صورت مساله : با توجه به اینکه من در حال حاضر کارمند هستم و حقوقم هم برای گذاران یک زندگی متوسط رو به بالا کفاف میده ، احتمالا نتونم با قطع شدن ناگهانی این منبع درآمد اداپته بشم. انتظار درامد زیادی ندارم ولی چیزی که بتونم با اون گذران زندگی کنم و لازم نباشه مجدد از خانواده پول بگیرم با وجود اینکه اون ها تاکید میکنند با این مساله مشکلی ندارند. اگر براتون مقدوره در قالب یک پست جدید یا در پاسخ به همین کامنت به صورت عمومی یا اختصاصی درمورد پتانسیل های درامدزایی دانشجویان پزشکی از سال اول تا سال های بعد توضیحاتی بفرمایید.

  80. سلام من امسال پزشکی آزاد قبول شدم. کیفیت دانشگاه آزاد خیلی پایین تر از دانشگاه دولتیه؟ از نظر مالی مشکلی ندارم ولی به خاطر کیفیت دانشگاه می ارزه که یه سال بمونم ؟ درسته که میگن با آزاد نمیشه تخصص قبول شد؟

  81. بهاره
    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید میخواستم بدون چه افرادی میتونن بعد از تمام کردن دوره عمومی پزشکی بدون کنکور تخصص بگیرن در دانشگاه دولتی ؟
    یکی بهم گفت اگه بتونی رتبه تک رقمی تو علوم پایه بگیری میتونی بدون کنکور تخصصتو بگیری ایا این موضوع صحت داره ؟؟؟

  82. بهاره
    سلام مطالبتون عالیه واقعا ممنونم ازتونم و ممنون از این همه انرری و انگیزه ای که تو حرفاتون میذارین
    ببخشید یه سوال داشتم شما ذکر کردین دوره پزشک عمومی هفت ساله است ایا ممکنه این زمان کمتر بشه ؟
    یعنی هیچ راهی نیست که ما بتونیم حداقل تو ۶ سال پرشک عمومیمون تموم کنیم ؟

  83. اقای قربانی همچنین لطف کنید..طول دوره تخصص و فوق تخصص رو بفرمایید..بخصوص بزشک عمومی که بعضیا میگن ۸ الی ۹سال..

  84. سلام اقای قربانی خسته نباشید..من یه سوالی دارم از شما واقعا گیج شدم هر سایتی که میزنم یه چیزی میگه..دوره بزشکی عمومی چند سال طول میکشه…………

  85. سلام..من امسال کنکور دادم و پزشکی قبول شدم..من خودم به دندان پزشکی علاقه داشتم ولی نیاوردم..الان که میخوام شروع کنم پزشکی بخونم..خیلیا ترسوندم و گفتن پزشکی خیلی سخته و هرکسی نمیتونه بخونه..الان خیلی استرس دارم که نکنه نتونم و کم بیارم..دیگه خسته شدم انقدر بهش فکر کردم..یعنی واقعا انقدر سخته؟

  86. سلام پاینده باشید،ببخشید در دوران علوم پایه داشنگاه امکان خوندن نماز اول وقت ظهر و عصر رو فراهم می کنه؟(مثلا اگه اون ساعت دانشجو کلاس داشته باشه)متشکر از لطف تون.

  87. سلام آقای قربانی ممنونم مطالعه کردم و کاملا متوجه شدم فقط یه سوال دیگه دارم تو دوران علوم پایه حداکثر تا چه ساعتی دانشگاه بودین مثلا ۵ یا ۶ یا ۷ بعدازظهر؟ چه ساعتی تموم میشدین؟ ممنون میشم که دوباره جوابم رو بدید آقای قربانی

  88. سلام آقای قربانی از وبلاگ خوبتون ممنونم خیلی اطلاعات مفیدی داره خسته نباشید و ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما میزارین.
    آقای قربانی من فقط یه سوال ازتون دارم اونم اینه که دانشجویان پزشکی از چه ساعتی میرن دانشگاه و چه ساعتی دیگه تموم میشن و میرن خونه یا خوابگاه؟ منظورم اینه که مثل مدرسه یه ساعت ورود و خروج مشخصی داره یا نه؟ مثلا شما تو دوران علوم پایه از ساعت چند تا چند دانشگاه بودید و بعد تموم میشدید؟ از ۷ صبح تا چند دانشگاه بودید؟ یا مثلا تو دوران فیزیوپاتولوژی مثلا در طول روز اگه از ساعت ۷ صبح بخوایم در نظر بگیریم از چه ساعتی تا چه ساعتی کلاس ها شرکت می کردین و این کلاس ها تو دانشگاه بود مثل علوم پایه یا بیشتر میرفتید بیمارستان؟ یا حتی تو دوران بالینی چی چه جوری میرین میاین؟ ساعت های مشخصی دارین؟ خصوصا اون دوران علوم پایه و فیزیوپاتولوژی ساعت مشخصی داشتید یا نه؟ خواهش میکنم جوابم رو بدید مرسی.
    راستش من ۲۵ سالمه و ورزشکار هستم مربی ورزشی هستم و میخوام بدونم اگه پزشکی قبول بشم میتونم حداقل عصرها دو ساعت ۶ تا ۸ عصر باشگاه کار کنم و اگه میتونم آیا از ۸ شب تا مثلا ۱ شب درس بخونم میتونم موفق بشم تو امتحانا و درس ها یا عملا باید کارم رو کنار بزارم؟ و وقتی از دانشگاه برگشتم باید کاملا درس بخونم؟ اینم بگم که من هفته ای سه جلسه دو ساعته آموزش دارم و بقیه روزا رو نمیرم باشگاه، به نظرتون با این شرایط میشه هم درس خوندن و هم کار کرد یا ممکن نیست؟ لطفا جوابم رو بدید مرسی از شما.

  89. سلام
    خسته نباشید
    ایا میشه دروس علوم پایه و فیزیوپات رو خودمون بخونیم و در ازمونش شرکت کنیم؟تا چند سال جلو بیفتیم؟

  90. سلام
    من به تازگی یه عنوانی به اسم پزشکی تعهدی در مناطق محروم خوندم که شرایط بسیار بدی از نظر کار و تحصیلی داره . سوالم رو خلاصه بگم پزشکی تعهدی با پزشکی عادی فرق داره؟ یه جا خوندم پزشکی تعهدی برای کسانیه که رتبه کنکورشون به حدنصاب برای پذیرش نرسیده و به درخواست خودشون و تایید دانشگاه میتونن پزشکی رو به صورت تعهدی بخونن . آیا این مطلب درسته؟ یا کلا دانشجوهای پزشکی بعد از فارغ التحصیلی همشون مشمول تعهد میشن؟

    • سلام ایمان. همه‌ی دانشجوها در بدو ورود یه تعهد پر میکنن که یه تعداد سال رو باید کار بکنن تا مدرکشون آزاد بشه. کسان که سهمیه مناطق محروم رو استفاده میکنن، بعد از پایان عمومی باید برن به اون مناطق و طبق قانون فعلی نمیتونم پس از پایان حدودا ۲ سال طرح عمومی که همه‌ی دانشجوها دارن، در امتحان تخصص شرکت بکنند و باید به عنوان پزشک عمومی تا یه تعداد سال مشخصی در منطقه‌ی محروم کار بکنند.

      • آقای قربانی منظورم از سوال اینه که اگه بطور مثال من رتبه ۱۰۰ شدم و تو شهر خودم پزشکی قبول شدم و ۷ سال درس هم خوندم اونوقت چه تعهداتی شامل من میشه ؟ آیا فقط اون ۲ سال طرح رو باید بگذرونم بعد مدرک بهم داده میشه یا نه باید ۲۱ سال تعهدی رو بگذرونم بعد مدرکم آزاد بشه؟
        من کلا مشکلم تو اینه که همه پذیرفته شده های رشته پزشکی باید تعهد ۲۱ سال خدمت بدن یا شامل افراد خاصی میشه؟

        • تعداد سال‌های تعهد بستگی داره به اینکه منطقه ۱ یا ۲ یا ۳ هستی. ۲ سال طرح شامل همه هست و بستگی به منطقه‌ی طرح یه ضریب میخوره که کمترش می‌کنه (مگه این که تحت شرایط خاصی که وجود داره قرار بگیری و تخصص بتونی امتحان بدی).

  91. فریده محمودی- ایذه

    با سلام و خسته نباشید . خیلی استفاده کردم . با اینکه ارشد پرستاری هستم و دارم بازنشسته میشم مطالبتون برام مفید بود

  92. سلام آقای قربانی خسته نباشید سال یازدهم هستم ورشته ی تجربی درس میخونم عاشق جراحی هستم از طرفی پدرم مخالف هستن که من رشته ی تجربیم به نظرشون ریاضی بهتره دلیلشون هم رقابت سخته این رشته هست راستش من فکر میکردم هرچقدر هم که سخت باشه من از پسش برمیام اما وقتی وارد این رشته شدم از این رقابت ترسیدم ونتایج خوبی هم کسب نکردم طوری که مشاورم به من نهی میکنه بااین تراز تغذیه هم قبول نمیشم خیلی ناامیدم چیکار کنم انگیزه ام مثل قبل بشه شما خودتون تو این دوران بودین؟چیکار میکردین؟

  93. سلام.من متولد ۷۴ هستم و چندین ساله پشت کنکورم برای قبولی تو رشته پزشکی ولی جدیدا با مطالبی که خوندم در مورد این رشته و دوره ها و دروسش (که یک سری رو علاقه دارم و دنبال میکنم ولی یک سری مباحث از دوران دبیرستان هم علاقه نداشتم مثل مباحث ژنتیک و ویروس و باکتری ولی در عوض به آناتومی و عملکرد اورگان های مختلف بدن انسان علاقه دارم) و مدت زمانش و…دچار تردید شدم که آیا میتونم از پس این رشته بر بیام یا مثل بعضیا که بعد از ورود به این رشته بعد از مدتی فهمیدن که این رشته به دردشون نمیخوره و استعداد و علاقه ای ندارن بهش و انصراف دادن منم این مشکل برام پیش بیاد.من در کل آدمی هستم که تحمل بالایی دارم و زود همه چیز یاد میگیرم و از خون و جسد و… نمیترسم ولی میدونم که اینا لزوما فقط ملاک برای علاقه و استعداد به پزشکی نیست و نمیتونم بگم که پول و درآمد برام مهم نیست که دروغه ولی ملاک اولم برای انتخاب این رشته هم نیست و به خدمات رسانی از طریق این رشته به مردم مناطق محروم هم علاقه زیادی دارم چون خودم تو یه منطقه محروم زندگی میکنم و ملاک اصلیم برای انتخاب این رشته یا هر رشته دیگه ای این هست که علاقه و استعدادش داشته باشم چون نداشتن علاقه و استعداد تو رشته ای که تحصیل میکنی یا هرکاری بعدها باعث فرسایش روح و روان میشه و خیلییییییییییییی بدتر از نداشتن درآمد و جایگاه اجتماعی و … هست و از اهدافمون دورمون میکنه و امراض روحی به بار مییاره و…
    .در ضمن من دوره فوریت های پزشکی و تزریقات هم رفتم و با علاقه دنبال کردم و خوب یاد گرفتم و پیشتاز بودم داخل گروهی که شرکت کردن تو این کلاسا و نمرات بالایی تو دوره های عملی و تئوری کسب کردم ولی این کلاسا بخش خیلییییییییییییییی کوچیکی از رشته پزشکی هستن و فقط از این طریق نمیشه تشخیص داد علاقه داشتن به این رشتر .و همچنین قالی بافی فرشای سنتی و نفیس پیشرفتر هم آموزش دیدم و انجام دادمش چون با انجامش علاقه پیدا کردم بهش. و همچنین چندین مهارت تو این چندسال کنار درس خوندن یاد گرفتم که بتونم کنار رشته اصلی که تو دانشگاه دنبال میکنم از این مهارتا هم برای خدمت رسانی و درآمدزایی و… استفاده کنم ولی این چند مدته سردرگمم که آیا علاقه دارم به رشته پزشکی یا یکی از مهارتایی که یاد گرفتم مثل همین فرش به عنوان رشته دانشگاهیم انتخاب کنم و به تمام اهدافم مثل درآمدزایی و خدمت رسانی به قشر ضعیف و جایگاه اجتماعی و… از این طریق برسم. در کل از نظر شما از کجا بفهمیم که واقعا به پزشکی علاقه داریم یا نه؟ممنون میشم لطف کنید و کامل راهنماییم کنید.
    و دروس علوم پایر چطور باید خوند هم ممنون میشم درموردش مطلبی بزارید. ببخشید که خیلی طولانی شد.

    • سلام ندا. سوال خیلی خوبی مطرح کردی: از کجا میشه فهمید که واقعا به پزشکی علاقه داریم یا نه.
      من یه سری جواب‌هایی برات دارم ولی فکر نکنم تا دو سه هفته‌ی آینده بتونم بنویسمشون.
      ولی قول میدم که حتما بنویسم.

      • سلام.
        با تشکر از شما.ممنون میشم که لطف کنیدو من زودتر راهنمایی کنید.چون این موضوع جز سردرگمی های این روزای من هست و بعد از چندین سال پشت کنکور موندن بابت این رشته این سر درگمی خیلیییییییییییییییییییی اذیت کنندست.

      • سلام آقای قربانی من ۱۵ شهریور پیامی براتون ارسال کردم که در پاسخ نوشته بودید یه سری جواب هایی برام دارید که تا دو سه هفته آینده لطف میکنید و میفرستید اون جوابار برام ولی الان بیشتر از دو سه هفته شده و هیچ جوابی ارسال نکردید.ممنون میشم لطف کنید و هرچه زودتر جوابار بفرستید.باتشکر.

  94. لطفا بفرمایید دوره پزشکی عمومی و گرفتن تخصص غدد مجموعا چند سال طول میکشه ؟
    متشکرم

    • سلام آیدا.

      حدود ۷ سال عمومی
      حداکثر ۲ سال طرح (اگه استریت نباشی)
      ۴ سال تخصص داخلی
      ۲ سال فوق تخصص غدد

      این بین طرح تخصص هم هست (و هیئت علمی شدن یا نشدن و فاکتور‌های دیگه‌ای که اثر میذاره).

      • سلام دکتر وضع مالیم متوسطه وبه تجربی علاقه زیادی دارم میتونم از پس هزینه ها بر بیام وروی کانون وکتاب حساب باز کنم خیلیا ته دل منو خالی کردن اما نتونستن ی راهنمایی درست کنن نظرشما چیه؟

  95. سلام خسته نباشید
    مطالبتون خیلللللللی عالی بود
    من چند سال دنبال یه مطلب درست حسابی راجع به پزشکی گشتم ولی هیچ جوابی نگرفتم
    تا اینکه‌ مطلب رو خوندم
    میخواستم بدونم که میتونم باهاتون از طریق تلگرام در ارتباط باشم؟

  96. سلام من انتخاب رشته کردم و زدم تجربی اما علاقه ای بهش ندارم صرفا جهت اینکه میدونستم توانایی حضور در این رشترو دارم زدم درکل رشته خاصی نیست که دوسش داشته باشم میخوام بدونم اگر از همین امسال شروع به خوندن کنم امکان قبولی تویه دانشگاه عالی هست واینکه امیدی میتونم داشته باشم که کار پیدا کنم ومسئله دوم من زود از درس خوندن خسته میشم امکان داره برام دردسر ساز بشه واینکه با چندساعت درس خوندن میتونم توقع رتبه خوب کنکور داشته باشم :/؟

  97. با سلام من امسال پشت کنکوری بودم و الان رتبم ۵۰۰۰شده موندم فیزیوتراپی بزنم یا واسه سال بعد بخونم. نظرتون چیه؟
    اخه الان که به پزشکی فکر میکنم میبینم ۷ سال واسه عمومی باید بخونم و ۵ سال واسه تخصص تا بتونم به درامد مناسبی برسم و اون موقع دیگه دهه ۲۰ سالگیم تموم شده و من ادم ماجراجویی هستم و نمیتونم ۱۳ سال فقططططط درس بخونم میشه کمکم کنید؟
    و اینکه میشه بگین دانشجوی پزشکی در طول تحصیل چقدر درامد داره؟
    و میشه شمارتونو بدین تا بتونم ازتون در این مورد مشاوره بگیرم؟

  98. با سلام من امسال پشت کنکوری بودم و الان رتبم ۵۰۰۰شده موندم فیزیوتراپی بزنم یا واسه سال بعد بخونم. نظرتون چیه؟
    اخه الان که به پزشکی فکر میکنم میبینم ۷ سال واسه عمومی باید بخونم و ۵ سال واسه تخصص تا بتونم به درامد مناسبی برسم و اون موقع دیگه دهه ۲۰ سالگیم تموم شده و من ادم ماجراجویی هستم و نمیتونم ۱۳ سال فقططططط درس بخونم میشه کمکم کنید؟
    و اینکه میشه بگین دانشجوی پزشکی در طول تحصیل چقدر درامد داره؟
    و میشه شمارتونو بدین تا بتونم ازتون در این مورد مشاوره بگیرم؟

  99. سلام من امسال پشت کنکوری بودم و الان رتبم ۵۰۰۰شده موندم فیزیوتراپی بزنم یا واسه سال بعد بخونم. نظرتون چیه؟
    اخه الان که به پزشکی فکر میکنم میبینم ۷ سال واسه عمومی باید بخونم و ۵ سال واسه تخصص تا بتونم به درامد مناسبی برسم و اون موقع دیگه دهه ۲۰ سالگیم تموم شده و من ادم ماجراجویی هستم و نمیتونم ۱۳ سال فقططططط درس بخونم میشه کمکم کنید؟
    و اینکه میشه بگین دانشجوی پزشکی در طول تحصیل چقدر درامد داره؟
    و میشه شمارتونو بدین تا بتونم ازتون در این مورد مشاوره بگیرم؟

  100. سلام آقای قربانی وقتتون بخیر؛من متولد۷۶ام سال اخرپرستاریم۹۹میخوام ارشد پرستاری بدم ولی کنکور سراسری هم میخوام بدم واسه پزشکی ایشالله..پایه درسیم قویه و از اتفاقاتی که افتاد سال کنکورم مجبور شدم بیام پرستاری..میشه یکم راهنمایی کنید مشورت میخوام ازتون..تازه امروز باسایتتون آشنا شدم..مرسی پیشاپیش??

  101. سلام من متاهلم . دهم تجربی رو خوندم وازدواج کردم.
    اگه از همین الان شرو ع کنم فشرده درس خندن میتونم پزشکی قبول بشم ؟
    آخه من نمیتونم کلاس های کنکوری برم . فقط کتاب تست برام قابل تهیه هستش . تازه تو مدارس شبانه روزی باید ادامه تحصیل بدم .

  102. سلام.
    آقای قربانی جواب ایمیلم را ندادید.

  103. سلام دکتر.
    لطفا ایمیل تون را چک کنید.
    ممنون

  104. سلام اقای قربانی جواب ایملم رو ندادید

    • چرا محمد جواب دادم. اونجا هم پرسیدی، گفتم جواب دادم و دوباره برات فرستادم.

      • سلام. بهتون ایمیل زدم ولی متاسفانه ازتون ایمیلی دریافت نکردم. خب سوالها را اینجا مطرح می کنم.

        ۱- اگه کسی لیسانس مهندسی داشته باشه و الان داره پزشکی میخونه، آیا میتونه دروس عمومی که قبلا توی لیسانس گذرونده رو بیاد توی دوره علوم پایه پزشکی معادل سازی کنه که دیگه نخواد اونا دوباره بگذرونه؟

        ۲- اگه زحمتی نیست می خواستم به طور واضح به تفکیک وضعیت کشیک و شیفت در دوره های استیودنتی، اکسترنی و اینترنی را برام توضیح بدید. منظورم اینه که توی هر کدام از این دوره ها وضعیت شیفت و کشیک به چه صورت است؟ شیفت های شب یا روز، تعداد شیفت در ماه، وضعیت برگزاری کلاسها، تا ساعت چند باید توی بیمارستان باشیم، وضعیت مرخصی ها توی ماه ، آیا امکان استراحت و سر زدن به خانواده توی اونها وجود داره و غیره. اگه وضعیت هر یک از این موارد رو به تفکیک توی هر کدوم از دوره های استیودنتی، اکسترنی و اینترنی برام توضیح بدید ازتون ممنون میشم… سپاس از لطف شما

  105. سلام صبح بخیر
    آقای قربانی شما کدوم دانشگاه درس می خوانید
    اگه امکان ش وجود داره شما خودتون برا کنکور راهنماییم کنید یا اینکه اگر نمی تونید منو به یکی از دوستانتون معرفی کنید
    می تونید اینکار رو برام انجام بدید خیلی ممنون ?

  106. با سلام و آرزوی توفیق برای شماجناب اقای قربانی در همه مراحل زندگیتان. من ۱۷سالمه دانش اموز سال یازدهم هستم و الان میرم دوازدهم و به طور اتفاقی این وب سایت شمارو دیدم می تونم از شما یه درخواست داشته باشم اگه ممکنه میشه که شما گاهی اوقات مشاوره بهم بدید که چطور به هدفم برسم!!؟

    • محمد صالح جان.
      من الان ۶ سالی هست که از فضای کنکور دور بودم. هیچ وقت هم بعد از کنکور به دنبال تدریس کنکور و برنامه‌ریزی برای بچه‌های کنکوری نبودم.
      هر از گاهی ممکن هست یک سری پیشنهاد اینجا بنویسم.

      • اشکالی نداره همین که دوران کنکوریتون برام بگید ایکنه چیکار می کرد ید مثلا تابستون آخرتون روزانه چقدر درس می خواندید و… اگه میتونستم با هاتون ارتباط برقرار کنم شایدمیتونستم یکم بهتر منظورم رو بگم!

        • من تابستون آخرم رو درس نمیخوندم. چون هم درگیر تغییر رشته بودم و هم یکی از دوست‌های نزدیکم داشت مهاجرت می‌کرد. کلا سال کنکور من با وقایعی همراه بود که مدل درس خوندنم خیلی به درد بقیه نمیخوره به نظرم.

          باز هم اگه فکر می‌کنی که موضوعی شخصی می‌خوای بپرسی، ایمیل برام بفرست.

  107. سلام
    کلا چن ترمه

  108. سلام خسته نباشید . من امسال تازه کنکور دادم اما از۲سال پیش شروع کردم به فکر کردن درمورد آینده و حتی داشگاه والمپیاد دانشجویی و… و از معلم ها وآدم های زیادی سوال کردم و سایت های زیادی رو گشتم تا اینکه دیروز با اینجا آشنا شدم و تونستم جواب بیشتر سوال هایی که این دوسال هیچ جوابی براشون پیدا نمیکردم رو پیدا کنم ?پس جاداره یه تشکر ویژه از شما بکنم؛وبراتون آرزوی موفقیت روز افزون دارم. ببخشید چند تا سوال داشتم : بهتره المپیاد دانشجویی شرکت کنم وبراش وقت بگذارم یا همون درس های علوم پایه و… روخوب وبا کیفیت بالاتر بخونم؟ (البته با توجه به اینکه احتمالا اگه شانس بیارم، ان شاءالله پزشکی اراک قبول میشم و اگه بخوام المپیاد دانشجویی شرکت کنم به نظر خودم شاید کار بیهوده ای باشه چون تا وقتی رقیب های دانشگاه های تهران و شهر های بزرگ تر هستند نشه کاری کرد و تو المپیاد درخشید) و اینکه آیا ارزش داره یه سال دیگه برای دانشگاه های بهتر وتاپ تر پشت کنکور بمونم ؟ اگه پزشکی اراک شرکت کنم بازهم میتونم با وجود امکانات کم تری که نسبت به دانشگاه های مطرح کشور داره در حد دانشجو های اون دانشگاه ها از لحاظ علمی قوی باشم؟ ان شاءالله اگه قبول شدم و دانشجو شدم همیشه به اینجا سر میزنم و از مطالب مفیدتون بهره میبرم و برای موفقیتتون دعا میکنم .?

    • باسلام خدمت شما.میخواستم بپرسم که این حقوق بخور نمیری که فرمودین،حداقل خرج ایاب ذهاب ب دانشگاهو میده؟

      • اون رو میشه با سرویس دانشگاه رفت :)) ولی حالا جدا از شوخی، اگه بخوای کتاب‌ها رو بخری و نخوای کتاب‌های فارسی رو به شکل کپی و غیرقانونی تهیه بکنی، هزینه‌ی اون رو میتونه فراهم بکنه. رفرنس‌ها رو هم میشه باهاش خرید تقریبا.

  109. لطفا درباره ی قبل کنکور هم بگید

  110. سلام دکتر وقت بخیر . شما گفتین وقتی کسی نفر ۱۲۳ بشه یا ازدواج کنه دیگه طرح نمیره . میخوام بدونم منظورتنون اینه که کلا از طرح معاف میشه یا به تعویق میفته . ضمنا هیچ راه گریزی از خدمت سربازی نیس ؟

    • ۲.۵ درصد آزمون‌ها بشه، ازدواج بکنه و موارد دیگه‌ای هم هست. معاف از طرح نیست. حق شرکت در امتحان رزیدنتی رو داره بدون شرکت در طرح در پایان تحصیلات عمومی (یا ماه‌های آخر اینترنی).

  111. سلام.من ۲۵ ساله هستم و تصمیم دارم سال اینده در کنکور تجربی شرکت کنم.چطور میتونم باهاتون مشورت کنم؟ میشه تلگرامتونو داشته باشم؟

  112. سلام مدت تحصیل پزشکی ۷سال هست آیا میشه تو مدت زمان کمتر تمومش‌کرد؟مثلا ۶ یا ۵ سال؟ممنون میشم اگه جواب بدید خیلی نیاز دارم

    • سلام. تنها کاری که میتونید بکنید این هست که علوم پایه رو اگه ۵ ترم باشه،‌ تو ۴ ترم بخونید که توصیه نمیشه.
      در بقیه‌ی مراحل، دستتون باز نیست.
      و خب اصلا کار درستی هم نیست زودتر تموم کردنش.

      • سلام اقای قربانی من به هیچ رشتهای علاقه ای ندارم ودرسسم خیلی خوبه فقط میخونم میخواستم بپربپرسم اگه هفت سال بیاییم پژشکی بخونیم جونیمون به هدر نمیره مخصوصا با اینکه تو این هفت سال یا پول نمیدن یا پول خوبی نمیدن
        نمیدونم چی بخونم اگه میشه کمک کنید

  113. سلام..من رشته میکروبیولوژی بودم و لیسانس گرفتم..ولی خانواده فکر میکنن ک من پزشکی میخونم..خسته شدم..نمیدونم چی بگم بهشون که دیگه ادامه ندم به این داستان..میشه یه راه حل بهم بگید دکتر؟؟؟

  114. سلام اقای قربانی
    امیدوارم کامنت من رو ببینید
    من ۳۲ سالمه و تصمیم گرفتم پزشک بشم
    رشته ی تحصیلی دبیرستانم ریاضی بوده و میخوام بدونم بنظرتون با گذروندن کلاسهای تخصصی تجربی و ازمون و معلم خصوصی، میتونم پزشکی قبول بشم؟ خیلی دولتی یا آزادش برام مهم نیست، انگیزه ی قوی یی دارم اما نمیخوام که تلاش بیهوده کنم، درواقع میخوام بدونم پذیرش دانشجوی پزشکی محدودیت سنی نداره؟؟

    • احمد غلامی دانشجوی پزشکی ایران و مشاور کنکور

      سلام خسته نباشید.
      محدودیت سنی به این معنا که دانشگاه برای پذیرش ی محدوه سنی خاصی داشته باشه خیر نداره ولی خب شما باید۷سال درس خونید باید ببینید حاضرید توی این سن دوباره درس و دانشگاه رو شروع کنید یانه؟!
      کارسختی هم هست پزشکی قبول شدن ولی اکه مشاور و برنامه و کمک اموزشی خوبی داشته باشی میتونی روزانه دانشگاه خوب قبول بشی.

    • سلام .خوبین؟ اگه تصمیمتون جدی هست میتونم کمی باهاتون مشورت کنم؟

  115. سلام اقای دکتر
    من تا الان خوب درس خوندم شبا تا ۴ میخونمو صبح ۱۰ بیدار میشم اما دقیقا الان که تایم حساسیه احساس میکنم همه چیز یادم رفته
    میشه یه جمله بهم بگین که امید وارم کنه؟فقط ۱۴ ۱۵ روز مونده و من مغزم رو به انفجاره!
    ممنون

  116. سلام ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بپرسم من که دانشجوی کارشناسی رادیولوژی هستم به نظر شما تو سن ۲۴ سالگی یعنی بعد از طرح ارزش داره که دوباره کنکور بدم و پزشکی قبول بشم؟ و اینکه شما میدونید شرایط آزمون کارشناسی به پزشکی چی هست؟ ممنون میشم اگه کمکم کنید

  117. سلام اقای قربانی خسته نباشید من استرس دارم برای کنکور امسال و حس میکنم اگه قبول نشم خیلی از دوستام و زندگیم جا میمونم به نظر شما چیکار کنم این فکر درسته؟ من واقعا متحول شدم و از یه زمانی فهمیدم که هدف من اینه ولی بعدش شکی توش نداشتم ممنون میشم جواب بدین…..

  118. سلام خسته نباشید
    کسی که در ۲۳ سالگی پزشکی قبول بشه میتونه موفق بشه؟

  119. سلام .میشه یه توضیح بدین در مورد اینکه چطور می تونم یه پزشک قانونی شم . باید اول پزشکی عمومی بخونی بعد یا نه همون اول تعیین رشته جدا داره . ممنون

  120. سلام آقای قربانی. خیلی ممنون میشم اگه جواب سوالم رو بدید. به نظرتون کسی که ۲۶-۲۷ ساله س اگه به خاطر علاقه ش دوباره کنکور بده و پزشکی قبول شه ضرر نمیکنه؟ توی اون سن بازم حوصله ی هفت سال خوندن و تازه پزشک عمومی شدن رو داره؟ بعدا پشیمون نمیشه؟ چون عملا توی اون مدت شاید نشه شغل دیگه ای داشت و آدم سربار خانواده ش بشه. شما نمونه ش رو دیدید تا حالا؟

  121. سلام.ممنون از اطلاعات کامل و دقیقتون.خیلی خوبه که اینقدر با دید مثبت و زیبا درباره این رشته نوشتین که ادمی مثل من که در حال انتخاب هدفشه درست تصمیم بگیره

  122. سلام.ممنون از اطلاعات کامل و دقیقتون.خیلی خوبه که اینقدر با دید مثبت و زیبا درباره این رشته نوشتین که ادمی مثل من که در حال انتخاب هدفشه درست تصمیم بگیره
    یه سوال دارم:میشه یکم درباره خوندنتون تو دوران مدرسه بگید
    اصن در کل چجوری درس میخوندین و نا امید نمیشدین?
    من بعضی وقتا فک میکنم فقط کسایی پزشکی قبول میشن که مدرسشون تیزهوشان بوده با اینکه خودم مدرسه خییلی خوبی میرم

  123. باید چه شرایطی داشته باشیم که بتونیم طرح عمومی نریم؟واضح توضیح ندادید و اینکه من ۲۲سالمه اگر سال بعد کنکور تحربی بدم دیره بنظرتون برای پزشکی؟دکار نظرتون راحع ب داروسازی چیه؟

    • سلام.
      برای استریت شدن کلا چند راه هست. به شکل کلی یا باید جزو استعداد درخشان باشید یا ازدواج بکنید.
      شرایط ورود به استعداد درخشان هم متنوع و زیاد هست. اگه سرچ بکنید، آیین‌نامه‌هاش رو پیدا می‌کنید.

      • خب یعنی اگر دانشگاه دولتی باشیم و ازدواج بکنیم از طرح معافیم؟یا فقط شامل کسانی میشه که پردیس و…هستن؟و سوالم دیگم اینه که وقتی معاف شدیم از طرح همون سال میتونیم آزمون تخصص شرکت کنیم؟

  124. ببخشید دانشجوی پزشکی باید بخیه زدنم یاد بگیره؟خواااهش میکنم جواب بدید خیلی از بخیه زدن بدم میاد

    • سلام.
      یاد گرفتن با انجام دادنش دو تا بحث جدا هست. از لحاظ تئوری و تمرین روی مولاژ، فکر می‌کنم همه‌ی دانشگاه‌ها آموزش میدنش. اما این که در بخش برای مریض بخیه بزنید یا نه،‌ بستگی به سیاست‌های دانشگاهی داره که درس میخونید.
      برای شیراز این شکلی هست که در دوران استیودنتی و اکسترنی (دو سالی که بهش استاژری هم میگن) حداقل در سه بخش ارتوپدی، ENT و چشم،‌ شما بخیه می‌زنید و این کار از وظایفتون هست. بقیه بخش‌ها خیلی خیلی کم پیش میاد که بخیه بخوره بهتون.
      برای بقیه‌ی دانشگاه‌ها رو خبر ندارم خیلی.

  125. سلام من پایه نهم هستم سال بعد انتخاب رشته دارم به پزشکی علاقه زیادی دارم اما از جسد و مرده میترسم به نظرتون میتونم تو رشته ی تجربی موفق بشم ؟راهنمایم کنین ممنون میشم.

  126. از دیدن جسد مرده و محتضر و…بسیار بیزارم از اینکه پزشک شوم و از رنج مردم درآمد کسب کنم متنفرم البته نمی گویم همه اما هستند فراوان که از این طریق تجارت می کنند .و بدترین وشاید بی شرمانه است معتقدم کسی باید پزشک شود که آماده خدمت صادقانه به بیمار باشد و به آلام ودردهای مردم بخوبی بپردازد همیشه خود را جای بیمار ببیند

  127. سلام . آیا استریت شدن محدودیت سنی داره؟ در انتخاب رشته تخصص چه طور یعنی با هر سنی مجاز به انتخاب رشته در تخصص هستی مثل جراحی اعصاب. ممنون

  128. من عاشق پزشکیم از کلاس هشتم کلاس های پزشکی زیادی رفتم عاشق جراحیم انقدری که قرار بود ببرنم تشریح انسان واقعی رو ببینم ولی مشاورمون اجازه نداد امسال وارد پیش دانشگاهی میشم …خیلی روحیم خرابه،به خاطر دوستای بد از درس خیلییییی دور شدم امسال به سختی مدرسمو عوض کردم ولی داغون تر شدم چون کلی ادم که راهشونو زود تر از من شرو کردن دیدم….بعضیا میگن اگ امسال خیلی خوب بخونی پزشکی قبولی بعضیام میگن نه ….خیلی سخته عاشق یه چیزی باشی و ازش خیلی دور باشی …هرشب تو اینترنت میرم عکس دانشجو هارو نگاه میکنم که در حال کار اموزی هستن و هر شب اشک میریزم ….امید وارم تو رشته ای که هستین موفق باشید و یک پزشک لایق برای جامعه و روزی و رزق بی پایان⭐️

    • امیدوارم اینو بخونی. اینو بدون هیچوقت برای شروع کردن دیر نیست هیچوقت و اگر واقعا علاقه داری همه ی چیزهه و افراد منفی رو بزار کنار و شروعی محکم و بهتر کن که من مطمئنم اگه اینکارو بکنی و تلاش کنی به خواسته ات میرسی و بهترین میشوی.فقط شروع کن و سخت تلاش کن به امید موفقیت شما خانم دکتر اینده.

  129. من امسال کنکوری هستم به شکل وحشتناکی یه استرس و حالت بدی همه وجودمو گرفته طوری که خوابم هم ریخته بهم شما هم ازین مشکلا داشتید؟

  130. سلام ممنون از مطلب خوبتون

  131. سلام
    حقوقی که گفتید با شروع مرحله اکسترنی به دانشجوها میدن چقدر هستش ؟

  132. خیلی جالب بود متن.منی که الان انگیزه ای واسه درس خوندن نداشتم،الان واقعا انرژی گرفتم…ممنون..امیدوارم منم به هدفم برسم..

  133. سلام.من پشت کنکوری ام .خیلی نگرانم میترسم نتونم قبول شم برام دعا کنین?????

  134. سلام من ۲۴ سالمه. دبیرستان تجربی خوندم ولی اون موقع از پزشکی و کلا محیط بیمارستان خوشم نمیومد برای همین خیلی اشتباه کردم و وارد رشته های انسانی شدم ولی الان واقعا پشیمونم بعضی وقتا فکر میکنم دوباره کنکور بدم اما میبینم خیلی از درس های تجربی فاصله گرفتم و تقریبا هیچی یادم نیست. اما فکرش هم مدام تو سرمه. اگر کسی دراین باره تجربه ای داره بگه لطفا در ضمن کمی از محیط بیمارستان هم بگید من از خیلی ها میشنوم محیط بیمارستان خیلی محیط بدیه اما نمیدونم چرا منظورشون را واضح نمیگن

  135. سلام لطفا برای کنکوری هام دعا کنید

  136. سلام عالی بود لطفا برا ماهای که هدفمون گذروندن این دوره هاست? دعا کنید که موفق بشیم وبه هدفمون که پزشکیه برسیم?

  137. واقعا ادم از خوندن وبلاگتون لذت میبره ..

  138. سلام آقای قربانی ببخشید در بیمارستان شما رزیدنت رشته رادیوانکولوژی رو میبینید؟ چند سال باید درس بخونن آیا متخصصین این رشته در تماس با اشعه های خطرناک هستن و امکان داره براشون مشکلی به وجود بیاره؟ و اینکه آیا کشیک هاشون سنگینه یا راحته یعنی در روز چند ساعت توی بیمارستان هستن و بعد از اتمام درسشون هم باید روزانه چند ساعت توی بیمارستان کار کنند؟ و یه اینکه میدونید درامدشون چه قدر؟ممنون میشم منو راهنمایی کنید آقای دکتر قربانی

    • آقای قربانی سلام ببخشید میشه لطف کنید و راهنماییم کنید جواب سوال قبلیم رو مرسی

    • سلام آوینا.

      آره. هست. یه چند روزی هم بخششون بودیم خود ما.

      اینا سال اول رو با بچه‌های داخلی کشیک میدن اگه اشتباه نکنم. منم خودم تو بخش نفرو با یکیشون بودم. از لحاظ safety محل کار که خب لباس محافظ و … هست.
      کشیک‌های سال اولشون چون با بچه‌های داخلی هست سنگینه، بقیه‌ی سال‌ها رو اطلاعی ندارم.

      درآمد هم اطلاعی ندارم راستش ولی با توجه به روند‌های سلامتی و بیماری، قاعدتا تعداد مریض‌هاشون کم نیست.

  139. سلام من بین دندون وپزشکی موندم…پزشکی روواقعادوست دارم وهمیشه توفکرپزشک شدنم ولی به همون اندازه که دوسش دارم ازش میترسم یکی ازاشناهامون دندون میخونه میگه خیلی خوبه وراحته ولی یکی دیگه دانشگاه تهران پزشکی خونده امسال سال اخرشه واقعاداغونه میگه خیلی خسته شده وخیلی سخته …یکی دیگه هم میگفت حوصله تخصص نداره و…واقعاکلافه شدم من عاشق تخصص جراحی قلب وعروقم چکارکنم!؟؟؟؟؟؟

    • اینو بدون که اگر واقعا عاشق پزشکی باشی شاید توی مسیر خستگی جسمی داشته باشی اما از نظر روحی کاملا شارژ و اوکی هستی پزشک بودن شرط داره شرطش عاشق بودنه اگر می دونی که در این حد دوسش داری بسم الله اگر که نه به نظرم یه رشته دیگه ای رو انتخاب کن چون سختی هاش فقط در حد دانشجویی نیست موقع کار کردن هم نیاز داره از جون و دل واسش مایه بزاری موفق باشی

  140. سلام و وقت بخیر…
    شاید خیلی ازماها ازهمون روز اولی که یاد گرفتیم چطور بنویسیم “دکتر”آرزوشو هم در سر پروروندیم…و من مختخرم به اینکه بگم سالهاست بهش فکرمیکنم…
    خیلی وقتا که به عقب برمیگردم میبینم تلاشم هرگز درحد ی پزشک نبوده…بعضا خیلی هم کم بوده!پارسال کنکور شرکت کردم و تازه فهمیدم من کجامو هدفم چقدر دوره ازمن…
    کم نیاوردم …۱۲سال تمام درس خوندم تا بهش برسم…تصمیم گرفتم یه ساله دیگمو هم بهش اختصاص بدم…پشیمون نیستم ولی پیش میاد وقتایی که دلسرد میشم و خستهوقتی با مسایل فیزیک سر.کله میزنمو گاها زیرلب فحش میدم که اصلا چرا باید اینو بدوونم؟؟خستگی ها همیشه هستن گاهی مغلوبشون مشی و گاهی بسلامت ازشون عبور میکنی…بااین حال قسم خوردم حتی شده اروم ادامه بدم ولی عقب نکشم…این بین در اوقات ناامیدی مطالب و مقالات پزشکی میخونم…که البته بسیار موثره
    ان یکی از تاثیرگذارترین ها بود..درعین واقعیت حس خوبی داشت…اینکه با هرچملش خودمو دراون جایگاه تصورکردمو لذت بردم…
    بسیااار بسیار ازتون ممنونم که هدفم رو برام ملموس تر و روشن تر کردید
    درپناه حق
    موفق و سربلند باشید

  141. سلام
    ازین بهتر یه غریبه رو نمی شد با پزشکی آشنا کنی. من فوق لیسانس مکانیک دارم و ۳۴ سالمه. چند وقته تو سرم که کنکور تجربی بدم و پزشکی بخونم. خواستم بیشتر آشنا بشم که اتفاقی وبلاگتو دیدم. به نظرت من میرسم پزشکی بخونم ؟! البته سوالم برای قبل کنکور نبود. برای بعدش بود که فرضا قبول بشم. ممنون میشم راهنماییم کنی

  142. تو وبلاگتون زندگی جریان داره…
    هر وقت از درس خوندن خسته میشم میام اینجا و انرژی میگیرم شاید بعضی از نوشته هاتونو بیشتر از بیست بار خونده باشم . ممنون که می نویسید 🙂

  143. سلام ، متن فوق العاده بود و اول از همه بابت این ازتون مچکرم ،من بیست سالمه و به خاطر علاقه ای که به زبان داشتم درس خوندن روکنار(به مدت دوسال) گذاشتم و زبان رو تموم کردم که از اول راهنمایی شروعش کرده بودم البته تا لیسانس(بهتره بگم معادل لیسانس) نه بیشتر ، الان میخوام شروع کنم برای خوندن پزشکی و تلاش کنم واسش چون از اول علاقه ی من بوده ولی خیلی دلم با خوندن این متن خالی شد و بیشترم از طول کشیدن خیلی زیاد ناراحت شدم ، من نمیخوام از این سن تا سی و چندسالگی که میشه بگی سال های خیلی خوبی از زندگی هست رو همش به درس خوندن بگذرونم و کلی علایق دیگه دارم که میخوام به اونها هم برسم هرچند منطقی هست که به خاطر این هدف از بعضی علایقم بزنم ، ولی راستش ادمی نیستم که بتونم تمام روز رو به درس خوندن بگذرونم و به خاطر علاقه شدیدم به قلب هست که تصمیم گرفتم دوباره شروع به درس خوندن بکنم. الان میخوام هدف گذاری کنم که کنکور سال جاری نه کنکور سال ۹۹ شرکت کنم چون میدونم که الان برای کنکور ۹۸ دیره ، راستش قراره با این اوصاف دو سال از زندگیم رو صرف این کار بکنم که صرفا فقط کنکور بدم ، میخواستم که کمکم کنید و نظرتونو بهم بگین که ارزش داره من این تایم رو صرف کنم برای این کار؟؟ توی ادامه راه امکانش هست به جایی برسم که خسته بشم و نتونم ادامه بدم؟؟ واسه کسی مثل من وقت هدردادن نیست؟؟ میتونم در حین درس خوندن به علایقم هم برسم یا بهتره بگم امکان انجام دادن کارای دیگه کنار درس خوندن هم وجود داره یا تمام روزای سال باید درگیر درس خوندن باشم؟؟
    ممنون از سایت خوبتون.

  144. سلام آقای قربانی ، من دانشجوی ترم یک پزشکی همون دانشگاهی هستم که شما توی فرم انتخاب رشته تون بعد از دانشگاه فعلی تون زده بودید 🙂
    کمی نگرانم . نگران این که پزشک خوبی نشم . من خیلی زودتر از باقی هول میکنم و مستاصل می شم . اینطور مواقع ذهنم پاک و سفید میشه و هیچ کاری از دستم برنمیاد . خواه این موقعیت استرس زا گیر کردن توی ترافیک باشه خواه پرسش شفاهی درس بافت ! می ترسم اینطور باقی بمونم و در محیط بالینی ناکارامد باشم . این احوالات باعث شده به تغییر رشته فکر کنم ؛ رفتن به سمت رشته هایی که دوستشون ندارم اما لااقل در اون زمینه ها ناکارامد نیستم . جدای از این، فوق العاده ادم احساساتی و حساسی هستم. مرگ و بیماری و فقر و مشکلات دیگران برام خیلی آزاردهنده و دردناک و درگیرکننده ست. ( در حدی کا با دیدن احوال ناخوشایند باقی به سرعت چشمهام اشک الود میشن و حس می کنم سنگ بزرگی روی قفسه ی سینه م قرار دادن!)می ترسم از لحاظ روانی برای این رشته کافی نباشم . سئوالم اینه که در طی این ۶ سال و اندی، روند آموزش پزشکی می تونه من رو از لحاظ روحی برای طبابت اماده کنه؟
    می ترسم که زمان و انرژی ای که صرف درس ها می کنم فقط به اندازه ی پاس کردن کفایت کنه و من اونطوری که باید از لحاظ علمی آماده نباشم . نمی دونم چطور بفهمم دارم درست درس می خونم یا نه . تصور می کنم صرفا نمره ای که از امتحانات و کوئیزها می گیرم معیار خوبی نیست .
    راهی وجود داره برای این که بفهمم نحوه ی برخوردم با رفرنس ها و جزوات در ایام علوم پایه درسته ؟
    سوال بعدی من از شما راجع به فعالیت های جانبی ای هست که میشه در طی علوم پایه بهش پرداخت . المپیادهای دانشجویی ؟ فعالیت توی کمیته ی تحقیقات و انجمن علمی ؟ یا پرداختن به علایق شخصی مثل روان شناسی و فلسفه و ادبیات و هنر ؟ هیچ جهت گیری خاصی برای پرکردن وقت های خالیم ندارم . من به حیطه ی neuroscience و کمی هم به public health علاقمندم . در دوران علوم پایه چطور بپردازم بهشون ؟ در مقاطع بعدی مجالی برای کار کردن در این زمینه ها وجود داره ؟
    عذر می خوام که سوالاتم تا این حد پراکنده و ابتدایی هستن . حقیقتی که هست اینه که سردرگمی زیادی احساس می کنم در ارتباط با دوران علوم پایه . نمی دونم چطور ازش به بهترین شکل بهره ببرم . در دوران پسا کنکور بارها می خواستم در این باره ازتون بپرسم اما تصور کردم با ورود به دانشگاه و پرس و جو از باقی، راه مناسب خودم رو پیدا می کنم . ولی متاسفانه در طی این یک ماه در وضعیت مطلوبی روزها رو سپری نکردم . دوست ندارم که سه ترم باقی هم در بطالت سپری شه و من بمونم با دست های خالی . از این بابت مزاحم شما شدم .

    • سلام مهدیه. راستش الان نمی‌تونم برات جواب طولانی بنویسم و سوال‌های تو نیاز به جواب طولانی دارند. ولی بذار جواب سوال اولت رو بدم. این که روند آموزش پزشکی یک دانشجو رو از لحاظ روحی برای طبابت آماده می‌کند یا نه؟
      جواب خیر هست. بعضی از دانشگاه‌ها تلاشی پوچ و فرمالیته برای این کار انجام می‌دهند. بعضی جاها همین رو هم انجام نمیدن.
      ولی خودت میتونی به خودت کمک بکنی که برای این مسیر آماده بشی.

      در مورد رفرنس‌ها هم نوشتم تو وبلاگ. من این چند روز حتما یه وقتی میذارم که مطالب رو دسته‌بندی بهتری بکنم. در مورد فعالیت‌های دانشجویی هم نوشتم. توی نوشته‌های صفحه‌ی اول و دوم، جواب اکثر سوال‌هات رو میتونی پیدا بکنی.

  145. سلام مرسی از توضیحات کاملتون
    چند وقت پیش رفته بودم پیش یه دکتر عمومی میگفت اگر میخواهید دکتر خوبی بشید،سعی کنید در دوران عمومی،طب سنتی رو هم در کنار درسهاتون بخونید.این به نظرتون کمکی میکنه؟
    چون میگفت در دوران عمومی شما روش درمان رو بیشتر یاد میگیرید در پزشکی مدرن ولی اگه طب سنتی رو هم کتاباش رو بخونید توی تشخیص بیماری ها خیلی راحت ترید

    • سلام علی. به نظرم تا حدی باید بدونی. به عنوان این که یک Alternative Medicine هست که خیلی جذابه برای مردم ما. اما اسمش روش هست. Alternative. به تشخیص تو هم کمکی نمی‌کنه. به درمان شاید. بعضی از جاها، واقعا هم درمان‌های خوبی پیشنهاد می‌کنه.
      حداقل من اونقدر علم ندارم که بتونم از طب سنتی برای تشخیص استفاده بکنم.

  146. ممنون از مطالب عالیتون
    یه سئوال داشتم خدمتتون، اینکه هروقت مطالب سایتتون رو میخونم از اساتیدتون تشکر میکنید ولی هیچوقت اسمشون رو ذکر نمیکنید چرا!!!

    • سلام فاطمه.
      اسم بعضی‌ها رو می‌نویسم. مثلا در اون پستی که در مورد اورژانس اطفال هست، اسم استاد رو ذکر کردم.
      بعضی‌ها رو نمی‌نویسم چون ازشون اجازه نگرفتم.
      بعضی‌ها رو هم نمی‌نویسم چون میخوام مفصلا بعدا در موردشون بنویسم.

      اگه در مورد کسی از اونا سوال داری، بپرس ازم.

  147. باسلام ازبیننده های طرفدار مطالب شما هستم،لطفا ارایه مقالات بیشتر به روز عمل نمایید.
    متشکرم
    https://www.pasargadmetal.com

  148. سلام اقای دکتر کامنت هایی دیروز نوشتم رو دیدید؟

  149. سلام وااای مرسییی. آقای قربانی چقدر به موقع این مطلب رو گذاشتید واقعا اطلاعاتم درمورد رشته پزشکی خیلی کم بود. تا چند روز دیگه نتایج کنکورم میاد برام دعا کنید که منم این مراحلو بگذرونم.

  150. اقای دکتر شما اگه به جای دانشگاه شیراز، پزشکی یک دانشگاه توی شهرستان قبول میشدید میرفتید؟ ببخشید میشه یکم منو راهنمایی کنید من توی انتخاب دانشگاه دچار سردرگمی شدم

    • سلام اقای دکتر خسته نباشید
      من لیسانس میکروبیولوژی دارم
      ۲۴ سالمه
      من بین ارشد هماتولوژی
      و کنکور مجدد سراسری برا پزشکی
      و کنکورلیسانس به پزشکی
      موندم
      واقعا نمیدونم چیکارکنم?
      الان با اینکه ۲۴ سالمه دیر نیس برا پزشکی قبول شدن؟
      و اینکه اگ بخام بخونم الان که ۴ بهمن ماهه میتونم برا کنکور ۹۸ اماده بشم؟
      لطفا راهنماییم کنین
      ممنون
      راستی بابت متنتون هم تشکر

  151. سلام بله. منظورم رو درست متوجه شدید.
    اقای دکتر به نظر شما یه پزشک که از دانشگاهی غیر از تهران و شیراز فارغ التحصیل میشه با یه نفر که از دانشگاه شهرستان فارغ التحصیل میشه خیلی فرق داره؟ من ارزوهای بزرگی دارم و دوس دارم یک پزشک ماهر بشم ولی به نظرم با درس خوندن در دانشگاه هایی غیر از تهران و شیراز به هدفم نمیرسم.

  152. سلام
    اقای دکتر ببخشید تفاوتی زیادی بین یه نفر که تو دانشگاه معروف ایران مثل تهران و شیراز و… درس میخونه با یه نفر که جای دیگه ای پزشکی میخونه هست؟ راستش من کنکوری ۹۷ هستم و هدفم دانشگاه تهران بوده ولی با توجه به سختی کنکور ۹۷ شاید قبول نشم به نظر شما اگه قبول نشم واسه کنکور ۹۸ بمونم؟

  153. سلام. امکان داره منم وارد این رشته بشم :-))
    ولی چجوری مدیریت کنم تلگرام رو ؟ اینستا رو ؟؟ نت گردی… وب گردی
    من میترسم… میترسم بی جنبه بازی من، من رو از درس بندازه از اینکه ساعت ها مثل الان بشینم و هزاران وب بخونم:-(((

    میشه راهتماییم کنید؟ شما خودتون چجوری کنترل میکنید؟؟ ایضا شما وب هم دارید:))

  154. سلام
    ممنون که حوصله کردید و این نکته های نابو گفتید . تا الان کسی اینطوری پزشکیو برام توضیح نداده بود .
    ممون از مقاله ی بی نظیرتون ❣

  155. خب این یعنی چی حالا؟ حالا دندون پزشکی خوبه یا پزشکی؟

    • سلام. جواب این سوال رو قرار نیست من بدم. من قرار هست یک سری حرف بزنم و کمک بکنم به شما و بقیه که خودتون به جواب این سوال برسید. این نوشته، اولین نوشته از این مجموعه بود.

  156. ممنون از مطلبتون

  157. سلام
    امید دارم که دکتر باوجدان و اخلاقی بشید چیزی که در دنیای امروز کم رنگ شده است.
    دوستی می گفت اگر بین رشته ایی که دوست دارید با رشته ایی که در جامعه کاربردی ترست دچار شک و تردید شدید کدام را انتخاب می کنید؟ خودش جواب داد اشکال کار ما این است که می خواهیم به قولی دنیا را کن فیکون کنیم و کارهایی را انجام بدیم که دیگران نکرده ان و گویا خدا فقط ما را برای این کار برگزیده ست! این جواب را به همه ی کسانی که دغدغه چنین تفکری را دارند بگویم که دوست عزیز! مطمئن باش کسی جای تو را در این دنیا نمی گیرد و هرکس در این دنیا به اندازه خودش سهمی دارد پس خواهشا فقط ان چیزی را که خودت دوست داری انتخاب کن! یقینا با این کار هنجارشکنی ها کم می شود و هرکس لااقل به شغل خودش خیانت(چه مادی و چه معنوی) نمی کند!

  158. امیرمحمد جان
    میتونی کمی درباره تعادلی که بین خوندن رفرنس کتاب ها و جزوات برقرار کردی بنویسی؟
    من هنوز در این زمینه مشکل دارم،

  159. سلام دکتر!
    مرسی از مطلب خوبتون!
    بی صبرانه منتظر ارائه این مطالب و مطالب تکمیلی و جذاب ترتون توی همایش زنگ تفریح هستیم! 😉 :پی

  160. مطلب نابی بود ممنون از به اشتراک گذاریش.
    فقط یک سوال یک پزشک که در دوران اینترنتی هست به عنوان پزشک اجازه تجویز با مسولیت خودش داره با اینکه اساتید زبده در کنارشون هست؟ و اینکه در بخش زنان و زایمان چطوری اجازه فعالیت میدن؟

    • سلام محمد.

      استاد همه‌ی ساعت‌ها نیست؛ ولی مریض همیشه هست. پس یک جاهایی باید تصمیم بگیری و تجویز بکنی. آموزش می‌بینی که این کار رو بکنی. ولی تو تنها مسئول نیستی. اینترن مسئوله، رزیدنت مسئوله، پرستار مسئوله، استاد مسئوله و … اگر خطایی هم صورت بگیره، پزشکی قانونی بررسی می‌کنه که سهم هر کسی در خطا چقدر بوده.

      از بخش زنان و زایمان منظورت خود بخش زایمان هست و این که برای زایمان میریم یا نه؟

    • ممنون از جوابت.اره منظورم برای زایمان هست.
      درمورد اون سیستمی که اطلاعات مریض ها وبیماری ها رو داخلش وارد میکنی میتونی یه خورده توضیح بدی .
      سیستم his بیمارستانی هست درسته؟

      • برای زایمان هم میشه رفت. راحت نه ولی شدن میشه.
        من رفتم ولی خودم هنوز بلد نیستم که اگه مشکلی پیش اومد چه کار میشه کرد.

        آره. سیستم HIS هست. آزمایش‌هایی که داخل بیمارستان انجام میشه و جواب برخی از ریپورت‌ها رو میتونی اینجا ببینی. راستش نمی‌دونم در مورد چه قسمتی‌اش دوست داری بدونی که برات بگم. اگر قسمت خاصی هست بهم بگو.

  161. مطلب بسیار مفیدی بود ممنووون

    • سلام آقای قربانی.
      یک سوال داشتم:
      من یک دانش آموز کلاس نهمی هستم و شدیدا و بی نهایت به پزشکی علاقه دارم. نمره های هرسه سالم،۱۹/۳۰بوده .
      میخواستم بگم من در ازمون رغبت و توایی شرکت و آن را نهایی کردم.
      من سوالات را اشتباه زده ام، یعنی سوالاتی را که به آن علاقه داشتم جواب های بی علاقه ای و سوالاتی که به آن ها علاقه نداشتم،جواب علاقه مندی داده ام.
      جواب ها هم ۱تا۵ بوده که باید به آن امتیاز بدهی.
      خواستم بگم که آیا در انتخاب رشته تاثیر دارد.
      چون من میخوام وارد رشته پزشکی شوم،ولی امروز ها خیلی استرس داشتم که نکنه در انتخاب رشته تاثیر داشته باشد.
      ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *